2008-03-10

Gudmundson har humor!

Dagen efter att SvD:s ledarskribent Per Gudmundson förklarat sig själv vara hjärndöd kontaktar han min blogg för att poängtera att han har humor också. Och det måste vi ju hålla med om. Gudmundson. Hedersknyffeln. Den där grabben med glimten i ögonen. Han som så där kul kan skämta om de humorlösa muslimerna. Gravallvarliga skäggapor med handdukar på huvudet. Fniss fniss. Arga rynkugglor insvepta i tältduk som skriker i skyarna om de senaste bomberna. Hihihi. För en kille med glatt humor och hjärtat på det rätta stället finns humorn vart man än tittar.

Gudmundson har humor och blir inbjuden till TV för att dra sina senaste kåserier. Några har lagt grishuvuden på en tomt där en moské ska byggas. De små upptågsmakarna. Och se på muslimen som blev sur när han fick höra att brytande av doktorseden låg i den muslimska kulturen. Tråkbubblan! Sedan drar Gudmundson sin bästa ordvits. "Vääääääärderelativiiiism e dåååligt", säger han och ser förväntansfullt på programledaren. Det är hans partyskämt och bland polargänget brukar det ge uppmuntrande skratt. En dunk i ryggen en konjak i näven.

Den här gången faller skämtet platt på marken. Folk skrattar inte. Det som brukar vara så kul efter några folköl? Nej, j-drar de där muslimska dysterkvistarna dricker ju inte! Ännu en spik i kistan för dem, inte f-n kan de bli riktigt svenska med brännvin och sillen då.


Sedan börjar folk ställa elaka frågor istället. Inga skämt. Inga vitsar. Inte ens en liten limerick som kan få upp stämningen. Å vem är den där tjatiga Expo-killen som tjatar om islamofobi? Han måste ju veta att det bara är en partykraschare! En festförstörare! En kille tycks ha lite humor, men det är något olustigt över det hela. Är han inte Sverigedemokrat? Hans åsikter är ju bra, men inte är han väl riktigt rumsren? Kanske om man breder ut ett par SvD på golvet för att inte ge fläckar. Och eventuella lämningar blir ju bra och går att återanvända i nästa ledare.

Men resten. Gudmundsson surar. Vilka pratmakare. Allvarliga tjatmostrar och förnumstiga petimetrar. Om man ändå attackerar några blodtörstinga galningar kan det väl inte vara så allvarligt om man klämmer till med en miljard människor till? Och dessa wesserbissers som är så kränkta. Jaaag är såååå krääääänkt! Hör de inte hur det låter? Kräääääääääääänkt! Hehe, ganska kul faktiskt. Passar bra att dra för polarna vid nästa krogrunda.

Gudmundsson börjar tröttna. Han är hjärndöd och somnar lätt när han har tråkigt. Och debatten är verkligen tråkig. Ingen verkar ju lyssna. Saknar förnuft alltså. Nä, bäst att spara sig till SvD:s ledarsidor. Där kan man hålla monologer utan att behöva lyssna. Gudmundson lutar sig tillbaks och ler. I morgon är de andra rösterna tillbaks i vardagen och kan inte göra sig hörda. Då är det dags att plocka fram megafonen. Gudmundson gnuggar förväntansfullt sina händer.



Andra bloggar: Jinge, Forum för Frihet, Bulten i Bo och Rawia Morra.

6 kommentarer:

Omar Kalb sa...

Jag såg att du kommenterade på zaramis blogg, skrev ett inlägg där som svar.
jag skrev inlägget på Carl Bildts blogg.
Har inget skrivet på Rawias blogg.
Allt tas bort, när jag skriver något.
Annars kan du skriva något trevligt på min blog.
När det gäller mitt namn kalb ibn kalb. Använder jag det för att det är lite ironiskt.

Hampus Eckerman sa...

Vet du vad, jag funderade på att ironiskt kalla dig för "Pedofil, son till en ritualmördare". Fast sen tyckte jag inte det var så roligt. Egentligen bara provocerande utan att tillföra något.

Så jag ska också börja ta bort dina inlägg. Det är väl ironiskt om något?

Anonym sa...

Klockrent, vasst och underhållande. Bloggen åker in bland favoriterna!

PS Mycket talande illustrationer - det gillas :-)

Ida sa...

Den här artikeln kommer jag att spara som "utvalda pärlor" på FFF! Tack! Otroligt bra! Mycket ironi & tragikomedin, med mycket stil, smak & innehåll.

...ps! Även din kommentar till Kalib...
HAHAHAHAHAH...!
Det är "veckans pärla" :o)

Hampus Eckerman sa...

Tack, Palle och Ida!

Anonym sa...

Först trodde jag att lilla grisen var en ovanligt korkad typ, men nu vet jag bättre: lilla grisen kan skriva i hexameter!

Nej, lilla grisen är inte dum, bara riktigt, riktigt ond.