2008-02-14

Israel och Palestina - Våldtäkter och "heder"

I går frågade en sionist mig om våldtäkter på palestinier:

"Kan du visa mig i dina länkar var det står att palestinska kvinnor blir våldtagna nu under ockupationen?"

Eftersom ockupationen pågått i över 40 år känns det egentligen som en fånig begäran. Vad är det för en individ som tror att en armé kan ockupera mark under så lång tid med absolut makt över hela befolkningen utan att våltäkter sker? Det finns inte en enda armé i världen som skulle kunna motstå sådana frestelser. Men sionister har ju förstås aldrig tänkt särskilt logiskt. Skönt att de då vet att fråga om hjälp!


Faktum är att den israeliska armén är känd för sina machoideal. Hilla Kernel-Soliman på Association of Rape Crisis Centres i Jerusalem konstaterar att det finns "en atmosfär för att förödmjuka kvinnor i armén" och att hennes organisation konstant får samtal om sexuella trakasserier.

The Guardian skriver:

"Det är oroande eftersom år 2003 visade undersökningar från den Israeliska Försvarsmakten (IDF) att en femtdedel av de kvinnliga soldaterna hade erfarenhet av sexuella trakasserier i armén. Dessa siffror steg till 81% och 69% respektive när specifika exempel på trakasserier som förnedrande insinuationer och sexuella förslag inkluderades."

The Guardian skriver specifikt om våldtäkter på arabiska kvinnor:

"Det är en av de absolut svåraste områdena att undersöka beroende på det tillhörande stigmat för sådana brott i palestinska och andra samhällen. I december 2004 tvingade den libanesiska guerilla-ledaren Mustafa Dirani till slut bort locket på frågan med sina anklagelser om våldtäkt i israelisk fångenskap."

Den israeliska TV:n rapporterade att IDF:s doktor som undersökt guerilla-ledaren hittat fysiska bevis som bekräftade våldtäkten. The Guardian fortsätter:

"Men det finns ett överflöd av berättelser från tidigare israeliska soldater och palestinska GO:er om incidenter som aldrig undersöktes ordentligt eller som tystades ned eller som aldrig ens undersöktes. Kernel-Soliman berättade också om flera incidenter av påstådda sexuella trakasserier av israeliska soldater mot palestinska kvinnor vid vägkontroller."

Även Yale Daily News skriver:

""Hela rapporter skrivna av israeliska och amerikanska människorättsorganisationer som Btselem, en israelisk människorättsorganisation, Human Rights watch och Amnesty International har gett tillnyktrande perspektiv på palestinskt liv under israelisk ockupation. Dessa rapporter beskriver dagligt dödande, misshandel, tortyr och våldtäkter på palestinier från israeliska soldater, förhörsledare och bösättare, för att inte tala om den historiska och systematiska förstörelsen av palestinskt land och egendom."

Israel är också känt för att aldrig bry sig om att undersöka våldtäktsfall mot personer de anser vara mindre värda. Amnesty och andra organisationer har ständigt kritiserat Israel för dess behandling av sexslavar tillhör världens "främsta" länder för.


Intressant är också att våldtäkter i allmänhet tycks följa på våldsamheter. Från 1999 till 2005, största delen under den 2:a intifadan, ökade telefonsamtalen till Association of Rape Crisis centres från 16,682 till 33,424, i princip en dubblering och då sägs ändå mörkertalet vara stort.

Inte ens israeliska flickor kan gå säkra. The Guardian skriver om ett uppmärksammat fall:

"Åtminstone 17 soldater och fem civila utreds nu gällande våldtäkten på en 11-årig flicka på en israelisk militärbas, bekräftade militären igår. En talesman för den israeliska armén berättade för den lokala pressen att incidenten var mycket allvarlig och att "avviker från de lämpliga normerna och värdena för beteende."

Palestinska kvinnor är långt mer ovilliga att anmäla våldtäkter än judiska. År 2004 ringde 6874 judiska kvinnor till våldtäktscentret. Under samma period ringde endast 270 arabiska kvinnor. Hade samtalen istället stått i proportion till befolkningsandelen hade antalet varit sex gånger så högt! Även om just palestinier skulle vara extremt änglalika och goda människor gällande sexuellbehandling, vilket inget indikerar, så är siffran uppenbart alldeles för låg.

Orsaken till detta är flera, men framför allt är det en hederskultur. En våldtagen kvinna skämmer ut hela släkten och kan bli utsatt både för våld och mord. Även med en förstående släkt är det något skamligt. Ingen tillförlitlig statistik finns över hur många hedersmord som sker bland palestinierna, men en undersökning gjord av det amerikanska Human Right Watch visar att det är alltför vanligt.


Detta utnyttjas av israeliska soldater. En kvinna som av skälen ovan vill förbli anonym säger:

"Israeliska utredare och säkerhetsofficerare behåller videoband över våldtäkterna för att utpressa kvinnliga fångar. [...] Jag har blivit sexuellt utnyttjad och fotograferad. När jag försökte resa till Jordanien efter att ha blivit släppt överaskade de mig med förnedrande foton."

Canadian Woman Studies skriver också:

"På grund av den arabiska kulturens nästan tvångsmässiga fokusering på "kvinnors heder" är det ofta som israeliska soldater terroriserar palestinska kvinnor, trakasserar dem, överfaller dem sexuellt. Soldaternas hopp är att genom att hota att råna kvinnorna på deras oskuld så ska fäderna och bröderna avskräcka sina döttrar, systrar och fruar från att vara poliskt aktiva mot ockupationen."

Tanar Mayer skriver i boken "Women and the Israeli Occupation" om de palestinska kvinnornas situation vid husundersökningar:

"De är ofta ensamma med de män som söker igenom deras hus och som ibland använder detta tillfälle för att ofreda, utnyttna och ibland våldta dem."

Även hon tar upp utnyttjandet av hederskulturen när hon citerar en palestinsk kvinna:

"De slog mig med en pinne...i magen...Sen en dag sa de åt mig att ta av mig kläderna. Det var det första som jag inte klarade av att göra. Jag skakade. En storm mörk ful man kom in med en pinne och jag vissta att han skulle våldta mig med den.
"Snälla, låg bli! Jag är ung!"
"Ska du ta av dig kläderna eller ska jag?"
"Ok", sa jag och började ta av mig.
"Du är inte rädd?"
"Nej", sa jag, för nu kunde jag se att de inte skulle göra något. Deras order var att skrämma mig. Alla åtta förhörsledarna kom in för att smeka mig, skratta åt mig och ta på mina bröst. Jag skämdes så."

Ilan Pappe konstaterar i sin bok "The Ethnic Cleansing of Palestine" att våldtäkter var vanliga redan vid statens israels skapande. I Ben-Gurions, Israels förste premiärminister, dagbok står det med endast några dagars mellanrum om nya våldtäktsfall där israeliska soldater våldtagit palestinska kvinnor.
Ett exempel från Juli 1948 är:

"Den bittra frågan har dukt upp gällande plundrandet och våldtäkterna i de besegrade städerna. Soldater från alla bataljoner våldtog och stal."

Pappe ger ett exempel ger ett annat exempel på en 12:årig flicka som kidnappats den 12:e augusti 1949:

"I några dagar därefter blev hon plutonens sexslav när soldaterna rakade hennes huvud, gruppvåldtog henne och till slut mördade henne. Ben-Gurion listar också detta i sin dagbok, men det censurerades av redigerarna. Den 29:e oktober publicerade den israeliska tidningen Ha'aretz historien baserad på vittnesmål från våldtäktsmännen: Tjugotvå soldater tog del i den barbariska tortyren och avrättningen av kvinnan."

Eller som Benny Morris, nu senast inbjuden till Sverige i samband med Judiska Församlingen, beskrev det gällande sin nya bok:

"Vad det nya materialet visar är att det skedde långt fler israeliska massakrer än vad jag tidigare trott. Till min förvåning fanns också många våldtäktsfall."

Morris nämner ett dussintal våldtäktsfall och konstaterar att de bara är toppen på ett isberg.

Sanningen är att soldater våldtar i krig. I Israel. Tjetjenien. Sudan. Kenya. Somalia. Haiti. Precis som även israeliska kvinnor våldtagits i de krig som israel utkämpat. Den som vill påstå något annat är en som inte förstått krigens vansinne.

17 kommentarer:

michael.di sa...

Igår frågande en "sionist".. wow.. idag besvarar jag en "kommunist".

Med tanke på fem krig och 40 års ockupatiuon tror jag definitivt att det skett ett antal våldtäckter. Det imponerande är just hur få de är. Det finns ingen motsvarighet i världshistorien där en erövring och krig genererat så få våldtäckter och så få dödsoffer som Israels segrar över arabländerna. För det är som sagt noterbart hur få dessa våldtäckter är. Detta kan man självklart fördömma Israel ochså för som extremvänster-israeliskan Tal Nitzan gör:

http://happyarabnews.blogspot.com/2008/01/convergence.html

Israeliska armen och samhället är inte mer macho än att det är mellanösterns och sydeuropas mest jämställda land. Att det tillskillnad från det palestinska samhället tillerkänner kvinnan lika rättigheter (vilket kommunister blundar hårt för missa). Dessutom pratar man om öppet om dessa saker i Israel.

Att fabricera fakta är något man flitigt gör på extremvänster- hållet. Yale Daily News skriver ingenting om våldtäckter, däremot en palestiner vid namn Raja Shamas.
Inga oberoende källor som amnesty eller Human Right Watch skriver något om våldtäckter. Däremot allt vad extremvänster och självklart palestiner gör det.

Att du drar långtgående slutsatser av problemen med trafficking i Israel är intressant. Vilka fler länder kritiserar amnesty och vad säger det om dessa då? Vad jag vet går huvudelen av traffickingen till västeuropa.

antalet våldtäckter i det Israeliska samhället har ökat under intifadan men börjat minska på senare tid likt all annan brottslighet eftersom polisen allt mer kan änga sig åt brottsbekämpning än att skydda mot terrorister. Fortfarande är antalet våldtäckter och brottslighet i övrigt lägre än majoriteten västeuropeiska länder.
Eftersom länken var till the Guardian få väl en brittisk länk beskriva våldtäcktslandet storbritanien:
http://www.womensaid.org.uk/core/core_picker/download.asp?id=104

Bra annars att du nämner den frihetsälskande palestinska hederskulturen som säkert står i samklang med dina värderingar ;). Att du sedan länkar till islamonline känns däremot mindre trovärdigt..

Extremvänstertoken Illan Pape är en ännu bättre källa eftersom han ERKÄNT att han ideligen fabricerar fakta för att nå sina mål!

Den sista länken är bäst: Den beskriver hur ett gäng Israeliska araber (ja palestinier födda i Israel med Israelisk medborgarskap, boendes i israel) gruppvåldagtit en ung judisk kvinna i Gallilen. vad jag vet är det inget krig i Gallileen.

Som sagt inga källor och inga länkar.

michael.di sa...

Fantastiska bilder förästen! Ena ser ut som en judisk bosättare och bilden efter det är uppenbart fotomontage. Sista bilden har inte ens något med ämnet att göra.

Hampus Eckerman sa...

Tja, kallar du mig "kommunist" kallar jag dig för "marsipangris". Då gick i alla fall jag rätt. Annars är det givetvis ingen som tar dig på allvar.

michael.di sa...

Ok.

Ber om ursäkt att jag kallade dig kommunist om du inte är det.

Till saken, vad är din kommentar?

Hampus Eckerman sa...

Ingen alls.

michael.di sa...

Så man bemöter fakta (och sin egen brist på just fakta) med tystnad?

Israelhatet är som en religon, den baseras på tro och inte fakta..

Hampus Eckerman sa...

Håll på tills du tröttnar bara...

michael.di sa...

När jag tröttnar? Jag är trött på Israel-hatet. Likt allt hat såsom rasism etc. baseras den på osanningar och fördommar.

Varför tilåter du dig att ha fördommar och hat mot Israel? Du stoltserar ju (med rätta) att du bekämpar all annan form av hat och fördommar?

Anonym sa...

Hej Hampus,
Jag har varit i Israel och i Palestina den senaste 16 år på olika uppdrag av svensk media, ca 36 eller 37 gånger, men jag har aldrig hört en Palestinier som vi har pratat med anklaga ockupation soldaterna för våldtäkter inte ett enda gång ,och jag har fått höra nästan alla varianter av anklagelse men inte detta ,Undrar bara hur fick du denna informationen
mvh Shagal

Hampus Eckerman sa...

Hej, Shagal. Var informationen kommer ifrån ser du direkt på länkarna.

michael.di sa...

Hej Shagal.
Just länkarna är problemet :) De påvisar inte heller några våldtäckter. Så det här baseras på Hampus tro att Israel begår våldtäckter.

michael.di sa...

På tal om värdegrund. Du brukar ju svartmåla Israel till det grövsta. Vad säger du om detta:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/954440.html

"Abu-Dabai presented data from a recently released Israeli poll showing that some 30 percent of Arab respondents said they could understand the murder of women, while nearly 40 percent said they understood men beating women."

Hampus Eckerman sa...

Tja, Michael, det är precis det hedersbegrepp jag skriver om ovan. Det som gör att israeliska soldater kan våldta och trakassera kvinnor sexuellt och veta att de ändå kommer hålla tyst p.g.a skammen.

Samma problem finns i Irak.

michael.di sa...

Så med tanke på de slutledningar du tidigare gjort om Israeler baserat på statistik (att de är tokrasister, bryr sig inte om andra än sina egna etc.), vad drar du för slutsatser om palestinier? Att de är blodtörstiga kvinnohatare? Ordval är intressant här..

Hampus Eckerman sa...

Om du tycker att alla palestinier och araber är blodtörstiga kvinnohatare, säg det rakt ut Michael. Jag börjar tröttna på dina insinuationer om att så skulle vara fallet.

Hampus Eckerman sa...

Och för den som undrar vilken statistik Michael hänvisar till angående israelisk rasism (han själv är ju ett typexempel där), läs här, här och här.

Så när Michael skriver här är det bra att veta vilket rasistiskt samhälle han försvarar och vilken rasistisk ideologi som motiverar hans kommentarer. Det förklarar också varför han tror att Abu Dabi är samma sak som Palestina.

Hampus Eckerman sa...

Håll på tills du tröttnar skrev jag till Michael tidigare, men nu har jag insett att han aldrig kommer att göra det.

Själv är jag dock extremt trött på honom så jag stänger ner kommentarerna för den här bloggposten.