"Det kommer att handla om en långvarig uppbyggnad av en statsbildning som ännu inte är mogen att stå på egna ben, och som under längre tid kommer att ha ett betydande internationellt inflytande över den processen."
I praktiken innebär det att staten inte uppfyller FN:s krav för ett erkännande. Och därmed att Sverige, USA, EU och de andra länderna inte borde ge ett erkännande, eller i alla fall inte ovillkorat. Nu är det dock politik inblandat, det har från första början varit klart att NATO:s bombningar av Serbien 1999 berodde på att man önskade splittra upp det bångstyriga Serbien i än mindre delar. Så nu har vi alltså en ny stat, utan ekonomi att stå på, utan beslutanderätt och patrullerad av utländsk militär. Sa någon EU-ockupation?
Först ut att erkänna Kosovo som självständig stat var USA. Näst därefter kom USA. Det kan verka förvillande, men USA:s första erkännande kom under namnet Afghanistan. I praktiken var detta oundvikligt, efter den långvariga NATO-separeringen av Kosovo från Serbien har alla insett att Kosovo måste bli självständigt för eller senare. Frågan är bara hur för att undvika framtida konflikter.
Det största misstaget vid Jugoslaviens splittring var det tidiga erkännandet av alla nya stater. Utan att förhandla om territorium befann sig plötsligt många Serber i ett främmande land. Hade man velat undvika en konflikt hade det handlat om långa, plågsamma förhandlingar om vilka delar av de nya staterna som skulle förblivit serbiska och vilka som skulle "knoppats av".
Det främsta argumentet för ett självständigt Kosovo är ju att det är vad befolkningen vill. Ska den logiken användas fullt ut måste vi också erkänna att en del av befolkningen inte vill detta. I stort handlar det om en befolkningsgrupp som bor vid Serbiens gräns. Här borde alltså denna del kunna knoppas av från den nya staten för att istället tillfalla Serbien. För inte kan det väl vara så att endast vissa delar av folket ska få bestämma i vilken stat de vill bo?
Så kommer då frågan över vilka stater som kommer att bildas härnäst och som vi bör erkänna på samma kriterier som Kosovo nu erkäns. Här är fem framtida stater:
Lakota
Lakota utropade sin självständighet i december förra året. Den nya staten består av tidigare delar av de amerikanska staterna Nebraska, South Dakota, North Dakota, Montana och Wyoming. De tidigare avtalen med USA förklarades som "värdelösa ord på värdelösa papper". Befolkningen i den nya staten har tidigare utsats för folkmord, fördrivning och etnisk rensning och borde därför få omvärldens sympatier. Mer om det här.
Chiapas
Indianerna i Chiapas har ständigt förtryckts av Mexicos regering. De har massakrerats, plundrats på sin mark och fördrivits. En stark rörelse för autonomi har kämpat längre tid än de i Kosovo och de har också ett minst lika starkt stöd hos befolkningen. Läs mer här.
Okinawa
Okinawa ockuperades av Japan i slutet på 1800-talet. Befolkningen har använts som kanonmat i Japans krig och utsattes för propaganda för massjälvmord i slutet på 2:a världskriget. Nu ockuperas deras mark av USA som har byggt en stor militärbas där mot befolkningens vilja. Läs mer här.
Georgien
Två regioner i Georgien, Abkhazia och Södra Ossetia, har starka självständighetsrörelser som bekämpas av den västvänliga centralregimen. Ett tag skyddades de från massakrer av rysk militär. Ryssland har uttryckligt sagt att ett erkännande av Kosovo också måste påverka statusen för dessa regioner. Läs mer här.
Aztlan
En latinamerikansk, eller "Chicano-rörelse", kämpar för att förvandla de delar av USA som ockuperades från Mexico, och där chicanos fortfarande är i majoritet, till en ny stat med namnet Aztlan. Läs mer här.
Förrutom detta har vi naturligtvis de vanliga fallen som Västsahara, Väst-Papua, Palestina, Kurdistan, Baskien, Norra Italien, Texas Republiken, Quebec...
Läs mer: DN, SvD, Aftonbladet och Expressen.
176 kommentarer:
Först ut är förmodligen Darfur. Varför? Rik på naturtillgångar och den Sudanesiska regimen är olydig mot USA.
Sen har vi kanske Taiwan som nästa kandidat. Varför? För att destabilisera Kina och därmed också hela SÖ Asien om man (läs USA) nu skulle känna för det.
Länder i Europa som börjar visa täcken på självständighet kan ju straffas med stöd till separatistiska rörelser inom länderna osv osv.
Pandoras ask är öppnad...
Jag förstår inte varför det är sånt agg mot att Kosovo blir självständigt. Dem är faktiskt också människor och inga djur. Tänk dig själv att inte kunna bestämma när du ska ha el eller vatten. Sen tycker jag att serberna är så FEGA som ger sig på ett så litet Land, för det är just vad det är... Jag tycker att man ska tänka sig för innan man säger för nåt. Det kan uppfattas helt fel...
Jätteintressant inlägg! Mera mera! Jag snubblade nyligen på en annan artikel om Lakota, låter minsann intressant, de har en egen hemsida förresten http://lakotaoyate.org/ (oyate ska betyda folk)
"Varför skulle för övrigt kroater och serber i Bosnien inte ha samma rätt?"
Här måste man förstå att sk. "serberna och kroaterna" i Bosnien är bosnier och inget annat.
De tillhör inte Serbien eller Kroatien, de är födda i Bosnien har bara samma religion som dem. Detta kan lätt missuppfattas då fd. jugoslaver själva uttrycker sig på detta sätt, men vi förstår vad det innebär. På svenska kan det lätt misstolkas.
Men visst är det svårt att förstå alla dessa nationaliteter och religioner då situationen i fd. Jugoslavien är mer än komplicerad.
Jag förstår världens frustration till detta med att Kosovo blir självständigt. Men jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå att 90% av ett lands befolkning vill leva i frihet. Enligt Slobodan Milosevic så skulle männen i Kosovo uttrotas och de serbiska männen skulle gifta sig med kosovoalbanska kvinnor som i efterhand skulle föda deras barn. Det vill säga uttrota eller se till att existensen av albaner försvinner.Är det så det ska vara? Jag tror inte att det är många som förstår vad det här igentligen handlar om. Det handlar inte om marken dom går på det handlar om människorna som har fått lida i förtryck först och främst av turkar sen serber. Det här inlägget kan bli hur långt som helst om man går tillbaka i historien, men jag tänker inte ta upp den Illyriska historian som kosovoalbanerna har som ursprung. Sverige är ett demokratiskt land, men jag tycker att det konstiga är att många "demokrater" reagerar negativt på ett land som vill bygga upp ett samhälle där demokratin ska styra dem. Kosovo har en historia bakom sig som gör att dess självständighet grundas utifrån det. Vi vill ha fred på jorden men då är det våran uppgift att jobba för det. Gör man motstånd blir det aldrig fred. Jag respekterar tankar och åsikter och vi har yttrandefrihet i Sverige som är en del av demokratin. Det jag försöker säga med den här "kommentaren" är att Kosovos självständighet är ett känsligt ämne för både Kosovoalbanerna och omvärlden, därför är det viktigt att vi ser det positiva till att en ny stat har bildats och försöka hitta lösningar till hur det kan bli bättre i det nya landet, istället för att sitta och kritisera det och göra omvärlden osäker.
TACK/// A.V
Hej!
Lite fakta om Kosovo. Efter 1913 Kosovo tilldelades Serbien med stöd av dess aleat Ryssland, samt andra europeiska länder som Frankrike, Storbritanien och andra makter. Tills dess hade Kosovo alltid varit bebodd av albaner och var en autonom region inom det ottomanska riket. Sedan skulle det komma två världskrig och Kosovo skulle vara under olika andra ockupatörer, som Bullgarien, Austro-Hungarien, Italien och Tyskland. Under andra världskriget skulle Kosovo själv välja sin framtid, en framtid som togs med våldsmedel 1945 för att Kosovo skulle tilldelas Serbien. Från 1945 fram till 1999 skulle albaner mördas, deproteras och uttsattas för olika påtryckningar att lämna Kosovo, vilket även skedde i olika tidsepoker mest Turkiet, Albanien och senare i västvärlden. Det är intressant en fakt som serberna tog i Londons konferens när Ottomanska riket skulle delas ut.
"Vi serbien måste ha Kosovo, men samt en del av Albanien för vi måste se till att emancipera dessa människor för de inte kan bilda och hälla själv en egen stat".
Känner du igen retoriken som används. Det samma retorik som användes av västvärlden gentemot kolonierna.
Jag är så glad att till sist en misstag som har kostat livet, och har skapat så mycket lidande bland en folk som ville ingenting annat än att leva i sina trakter har rättats. Det bästa är att misstaget är rättat just ifrån de stater som en gång gjorde detta.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article1867544.ab
Angående artikeln ovan.
FN kan aggera mot ett land som massakrerar människor. De gjorde inte det för skojs skull. FN försökte komma överens med milosevic in i det sista, sedan tog man till vapen. Helt rätt, tycker jag!
Om man tålkar FN-s resolution på dett sättet som skrivs i artikeln så är det bättre att FN inte existerar.
FN har inte lurats av USA.
Falsk påstående? Angående Natos krig mot Serbien. Vilka krav ställde Rambouilletavtalet? Nato skapade inte humanitär katastrof, de vile förhindra folkmord, bl.a. var dessa krav i ramboulletavtalet vilka serbien inte godkände.
Det var Serbien som använde sig av våld för att uppnå sina mål. Jag tycker att man ska förtydliga vad man menar med våld i detta avseende. Nato använde våld för Fred, Serbien använde våld för rensning av folkslag.
Serbien har försökt att integrera oss albaner genom att ta alla rättigheter från oss! Definierar du det som anstränging av serberna att integrera albaner?
Serberna har aldrig under de 10 åren försökt att integrera sig i det albanska, numera, självständiga Kosova, vilket förklarar varför de isolerat sig i Mitrovica.
"förmodligen förlorade fler civila livet än under kriget 1998"? Berättar du sagor? Du är proffesor och vet säkert betydelsen av det ordet. Jag tycker att man ska prata utifrån fakta i detta fallet och inte tro.
Det verkar som om du (Kjell Magnusson)försöker beskriva nuvarande situationen i Kosovo värre än under kriget 1998-2000? Det var inte bra. En liten påminelse, många barn blev massakrerade av serberna under kriget, det finns inget värre än att ens barn blir det, tycker jag.
Buli
ja om albanerna får som dom vill en bit serbisk mark kanske dom en vacker solig dag tar och bestämmer sig att alla albaner i sverige enas och flyttar till skåne tar över det och kör ut alla icke albaner...oj då där ser man skåna har blivit albanskt för det är så synd om det på hittade turkiska folkgruppen som tror dom är från europa...men nej...varför kom albanien upp för det första..öserrike och serbien har i alla sina dar varit i konflikt och krig med varandra öserrike var en stormakt och efter ww1 skulle ju serberna äntligen få tillbaka sitt älskade serbiska hav men nej då fick germanerna som dom ville..vi tar turkarnas "rester" och ge dom den marken...vem har gett eu rätt att bestämma vem som ska äga vad idag???.....KOSOVO TILL SERBERNA om inte så så kan serberna få mark där deras majoritet är dvs Rep.Srpska,Srpska Krajna och Chicago..där är vi också en majoritet ju...
Anonym från 23:32, givetvis stämmer inte det du säger. I så fall hade det inte funnits några serbiska flyktingar. A.V:s text om utrotande av alla Kosovos män och tvångsgifte och födande av barn får vi nog också se som ren gruel-propaganda.
Till anonym från 23:57, visst känner jag igen retoriken. Exakt samma retorik har använts mot de eventuella nya stater som jag räknar upp.
Och till alla anonyma, kan ni inte försöka sätta ett namn? Det blir lättare att hålla er isär då.
Först och främst vill jag bara säga TACK!! till Kjell Magnusson. Jag håller helt med, varför belönas albanerna med självständighet och inte med hårda sanktioner???
Vart är världen på väg?
Skulle eu och usa fredligt tillåta tex samerna i norra sverige att de tar ett land parti till sin egna stat? Jag har väldigt svårt att tro det!!! Likaså som anonym 02.28 skrev, vad händer om albanerna en dag bestämmer sig att de vill ha skåne som sitt land? För att det helt plötsligt bor så många albaner där. Går sverige med på det? "Ja självklart, ta vad ni vill, ta hela småland oxå när ni ändå håller på" Albanerna har ju redan ett land! Om det inte dög i dåvarande kosovo, flytta till albanien då! Vad kommer hända med den lilla grupp serber som bor kvar i kosovo?
Kosovo je Srbija!!!
Till Kjell Magnusson, TACK för att du framfört den verkliga sanningen bakom Kosovo och dess situation. En serb hade inte kunnat skriva och förklara det bättre än så.
Kosovo är SERBIEN, har alltid varit det och kommer att fortsätta så tills det serbiska folket existerar på denna jord.
Får jag bara säga att jag inte är så förtjust i kommentarer som "om inte det duger, flytta till albanien då!". Jag vet att det är lätt att bli upprörd, men försök hålla debatten på en lite högre nivå.
Först och främst; när ska ni Serber fatta att Kosova inte är serbiskt? Först har vi varit förtryckta av turkar och sen av er serber, men nu är det slut på det. Äntligen har rättvisan segrat och vi blev ett självständigt land!
Ärlit talat vad fan är allas problem? Sverige är ett sjukt land som är rädda från alla andra länder, Varför erkänna i mars när man kan göra de nu? nej för att ryssland kommer döda oss, varför erkänner överhuvudet taget sverige är ett land som ingen bryr sig vare sig vi röstar eller inte så är de ingen rom bryr sig så kan alla HÅLLA KÄFFT NU FÖR SVERIGE ÄR DÖ RÄDDAAA
Svartasjuka för att USA HJÄLPER KOSOVO
Hej Kjell Magnusson, hoppas att du läser detta.
Nu 2008 förnekar du att Serbien har utfört folkmord i Kosovo.
Nu när du har gått så långt har jag bara några frågot till dig.
Har du inget hjärta, öron/ögon eller har du ingen tv hemma, om inte så lovar jag dig att jag ska köpa en tv till dig
Men jag tror att du har allt detta förutom pengar, hur mycket pengar fick du för att lägga ut den artikeln, serberna är vana att köpa männsikor för att utföra propaganda. Men du kan vara så säker på att folkordet som utfördes i ex-jugoslavien aldrig aldrig kommer att glömmas även om du vill det.
Mvh
The United States of Albania
Grattis Kosova!!!!!!!!!!!
Rättvisan är på plats efter nstan 100 år (1912)
En otroligt klockren artikel av Kjell Magnusson och en väldigt informativ och bra blogg på den artikeln också!!
Kosovo är inte en landsdel utan det ÄR Serbien, det har varit Serbiens hjärta under en väldigt lång tid. Året var 1389 då Turkarna mötte Serberna i ett slag i Kosovo där Serberna slogs för sin frihet och för att förhindra Turkarnas intåg i Europa. Kosovo är för övrigt ett Serbiskt ord och betyder "Trastfält". Den Serbiska anknytningen till området är alltså klar och otvetydig. Man hade ett kungadöme med sitt säte i dagens Kosovo för mer än 700 år sedan. Albaner bebor 90% av Kosovo idag och de vill ha självständighet. De har massinvandrat och massförökat sig i Kosovo i takt med att Serber flyttat ut. Detta har lett till att på bara 100 år har de fått en absolut majoritet i området. Historiskt sett har Albanerna också ett anspråk på det området som dagens kosovo ligger i, långt innan nationalstaterna bildades bodde de strödda över en stor del av balkan. Det har gjorts olika försök att lugna ner Kosovoalbanerna under tiden då Jugoslavien existerade, man försökte först med våld kväsa deras uppror. Sedan gav man dem alla rättigheter såsom: autonomi, egna universitet på albanska, egna tv kanaler, tidningar på albanska.
Men det här hjälpte inte till att lösa konflikten eftersom Kosovoalbanernas enda mål alltid varit att bryta loss Kosovo och ansluta till Albanien, vilket de nu med USA´s hjälp lyckats åstadkomma. I vart fall är en förening av de två snart stundande.
Till "United States", Kjell Magnusson förnekar ingenstans att folkmord skulle begåtts i Kosovo. Läs hans artikel igen. Det enda han ifrågasätter är att detta skulle varit orsaken till NATO:s militära ingrepp. Att NATO ljög om etniska rensningar innan sitt anfall är väldokumenterat.
Från ETC:
"Under nästan hela kriget hade Natos stående motivering till att fortsätta bomba varit att man försökte stoppa det pågående folkmordet. Serberna påstods vara i färd med att utplåna det kosovoalbanska folket. Enligt vissa beräkningar skulle 500 000 ha mist livet, men den siffran sänktes snabbt till 100 000. Senare sänkte Nato siffran ytterligare till ”minst 10 000”. Men vid det laget var nyheten om ”folkmordet” så spridd att den togs för självklar världen runt."
Vill du ha exakta citat över vilka NATO-talesman som kom med de påhittade siffrorna så kan jag ta fram dem.
Till anonym:
Serber och kroater i Bosnien är inte Bosnier eller bosnjaker dem är och kommer alltid att förbli Serber och Kroater.
För de första så e det inte "ett land". Det är en provins som FORTFARANDE tillhör Serbien. Allt e så lätt o skita i för er "andra". Vad har ni varit med om egentligen? Skulle bli så jävlar glad ifall Danmark bestämde sig för att vilja ha tillbax Skåne eller ifall Samerna skulle vilja ha sin del. Undrar hur ni skulle tyckt om all sån här skit då!
Igen, snälla, försök använda namn när ni skriver kommentarer. Eller signatur. Eller bara en siffra eller vad sjutton som helst!
När Anonym börjar rätta Anonym blir allt väldigt förvirrat.
Bra debatt.
Att Serbien inte skrev under Rambouilletavtalet beror på att den skulle ge Kosovo självständighet. In i det sista försökte Serbien förhandla om avtalet, men det kravet ville man inte gå med på. Vilket land hade gjort det?
Löjligt att kalla Kosovo för självständigt... Det är inte Albaner som kommer att ta några viktiga beslut, utan USA/Nato. Så vad pratar vi om då? Knappast självständighet...
Tyvärr så talar Kosovos bittra statistik emot en snar självständighet.
Under åtta år har internationella styrkor försökt få ordning på området. Korruptionen och kriminaliteten är fortsatt HÖGST i hela Europa, medans utbildningsgsnivån är fortsatt LÄGST i hela Europa.
Vi lever i spännande tider.
Kan alla som inte förstår sig på detta bara låta bli att skriva överhuvudaget?Albaner hör hemma i albanien. Kosovo är serbiskt och hade ni forskat lite mer i vår historia så hade ni vetat om detta.. Jag blir så heligt förbannad över okunnikhet och folk som tycker att man ska ge albanerna det dom vill. Ni inser inte att detta kommer att bli ett storalbanien där knark och allt annat skit kommer att flöda som tårar på ett barn som har slagit sig riktigt illa? Albaner fick en hjälpande hand av Tito under hans regerande tid som president. Jag hoppas att han vänder sig igraven nu. Det är inte bara att "ge" som Anonym skrev. Serber är inte "fega", Vi är ett stolt folk som vill behålla vår modersvagga.
"Trubite jace, jace, trubite bolje, opet je Srpsko Kosovo Polje!!!!!"
Det är rätt komiskt hur lite argument alla kosovoalbaner har och hur lätt dessa bokstavligen trasas sönder i två motmeningar.
Albanerna har alltid levt under förtryck i Kosovo? Det är väl vad alla minoriteter anser sej göra på något vis. Och en minoritet är precis vad ni var fram till efter första världskriget då Tito öppnade upp gränserna mot Albanien och en massinvandring startade.
Han nöjde sej inte enbart med att öppna upp gränsen utan han gav även Kosovoalbanerna alla rättigheter de kunde önska sej. De hade sin autonomi, sina skolor/universitet där undervisningen bedrevs på albanska, tidningar skrevs av kosovoalbaner och trycktes på deras språk,radio och tvprogram producerades efter deras vilja och på albanska etc.
Tito dör 1980 och 1989 upphäver Milosvic autonomin. Där börjar fördrivningen av albaner,folkmordet säger många.
Men vad händer mellan -80 och -89? Albanerna ser sin chans till ett helt självständigt Kosovo under deras eget styre, att ta ett territorium dit de blev insläppta och göra det till sitt eget.
Hur friskt låter det? Vi släpper frivilligt in flyktingar till Sverige, för att hjälpa dem av en eller annan orsak. Dessa ska sedan och X antal år bilda enklaver i våra städer,län,landskap, och sedan insistera på att bli självständiga? Att få en del av ett territorium som inte är deras?
Låter det friskt,låter det överhuvudtaget som troligt? Jag kan utgå från mej själv och säga att jag aldrig hade tillåtit något sådant. Att en grupp människor vill få mitt Halland till att blir något helt annat än vad det alltid har varit, Sverige, ett Sverige som jag fortfarande vill vara en del av.
Detta är precis vad som händer på Kosovo under 80-talet, och regimen men Milosevic i spetsen tar initiativet att avskaffa Kosovos autominitet, för att de Jugoslaviska regeringen skall få ett större inflytande över regionen och stilla det uppror som nu har börjat eskalera på Kosovo.
Det ser många kosovoalbaner som början på något slags folkmord. Aldrig nämner de sin terroriströrelse, UCK, som provocerar polisen och militären, som ger sej på alla ickealbaner för att skapa rädsla.
Detta resulterar till slut i att deb serbiska militären går in och försöker driva ut dessa terrorister ur Kosovo på sent 90 tal och i gengäld får ett helt land "humanitära 10-tons bomber" över sej.
Därefter fördrivs 200.000 icke albaner (främst serber och romer) från Kosovo.
Men alla kosovoalbaner som har farit illa och fördrivits då? Jo visst har de farit illa, folk far ju illa i krig, både civila och ickecivila. Men av alla dessa civila gravar och allt prat om civila massmord, har endast ett fåtal kunnat dokumenteras och bevisas, allt enligt fn:s egna utsända rättsläkarteam.
Och som någon nämner så har siffran 500.000 döda skrivits ner till 10.000 och det skulle inte förvåna mej om den siffran skrevs ner ytterligare inom en snar framtid.
Och igen, håll hyfsad debattstil. Tog bort ett inlägg med diverse okväden mot Kjell Magnusson.
Så jävla löjligt när man hör vissa svenskar som har noll koll på vad ens kosovo är säga aa men dom förtjänar det,,, Ja skulle jävla vilja se danmark o finland o norge ta fina bitar av sverige, och bli bombade av nato flygplan där sjukhus, tåg förbindelser telefon kommunikation och andra viktiga mål blir förstörda!!! För Nato siktade ju bara på militära mål! NOT... DÅ endast DÅ kan ni argumentera och kanske förstå....
I kosovo har vi levt under hundra tals år och har rätt till att kräva eget styre och en egen stat! Där vi har blivit terroriserade av den Serbiska staten, och det går varken att förneka eller dölja!
Kriget i Kosovo är inte det första krig som serberna är inblandade i.
* Kriget i Slovenien (1991) - ett kort tiodagarskrig 1991 mellan slovener och JNA (jugoslaviska regeringsarmén).
* Kriget i Kroatien (1991-1995) - en längre konflikt mellan kroater och serber (och till en början även JNA). De blodigaste striderna skedde mellan 1991 till 1992 och 1995. Avslutades genom Daytonavtalet.
* Kriget i Bosnien (1992-1995) - till en början ett trefrontskrig där både serber, kroater och bosniaker deltog i striderna. Avslutades genom Daytonavtalet.
* Kriget i Kosovo (1998-1999) - var de första åren framför allt ett krig mellan den serbisk säkerhetspolis och den albanska gerillan UÇK. Föranledde NATO att bomba Serbien och Montenegro 1999.
* Konflikten i södra Serbien (1999-2001) - utlöstes då den albanska gerillan i områden i södra Serbien ville ansluta sig till Kosovo. Avslutades genom att gerillan avväpnades och serbisk militär återtog kontrollen av området.
* Konflikten i Makedonien (2001) - utlöstes på grund av etniska spänningar mellan makedoner och albaner. Avslutades genom Ohridavtalet.
Läs igenom noga så ser du att Serberna är inblandade i 5/6 av alla de krigen och konflikterna i forna YU.
Sen hur vi har tagit emot serberna och dess armé kan iofs jämföras, där du kan titta igenom antal döda, saknade, hemlösa och flyktingar som har orsakats av den YU/serbiska regeringen.
Det ni rabblar upp är en massa som albanerna har "orsakat" serberna, men om man tittar noga på det så är det mer så att serberna får tillbaka för "gammal ost".
I Kosovo kriget så ligger Serbien och Serbiska folket bakom;
NATO: 2 döda NATO-soldater
2 stridsplan
UCK: UCK förluster okänt
ca 10 000-11 000 civila döda
863 000 flyktingar och 590 000 tvångsförflyttade (under det pågående kriget).
Och den Albanska UCK ligger bakom;
1 500 döda soldater
100 pansarvagnar
8 stridsplan
ca 2000-3000 civila döda
200 000 flyktingar (efter serbiska styrkornas uttåg)
Ser ni vad jag ser?
Det flyr ca: 1.253.000 mer albaner(och ha i tanken att varje siffra är en riktigt människa och inte ett nummer på ett papper)än vad flyende serber är!
Det dödas ca: 8.000 mer civila albaner(samma sak här! Varje siffra är en riktig människa)än antal serbiska civila!
2004-Mitrovica och andra städer.
Vi alla vet hur det började och hur det slutade!
// Haj[R]a
Moral och etik säger att man inte ska lägga värde på en människa men det skiter jag i nu när Kjell Magnusson själv bryter mot de reglerna. Men helt kortfattat så ligger det en mycket större skuld på serberna än vad det gör på albanerna, men ni ska komma ihåg att jag har inte räknat upp alla de döda och civila som orsakats av serberna i de YU krigen och konflikterna! Och så ska vi aldrig glömma vem det är som har provocerat fram konflikterna sen 1980 tills idag!
Att påstå att det är Kosovo-albanerna som istället för en stat borde få sanktioner är bara löjligt. För er som har tid så finns det hundra-tals artiklar på aftonbladet angående Jugoslaviska krigen! Majoriteten på artiklarna visar det Serberna har gjort mot albanerna! Och då kan ingen här säga att "albanerna äger aftonbladet eller har betalat dem för dessa propaganda artiklar". utan nej, ingen alban har varken något ägande i aftonbladet eller betalat dess journalister för dessa artiklar! Utan det är ren fakta som sprids.
Så sluta vara löjliga och inse det serberna har gjort och det albanerna har gjort! Blunda inte och stäng inte era öron, gör det för Demokratins och frihetens skull! Om inte, då kan ni gärna kliva fram och ge ett bättre förslag för Kosovo!
Tragiskt att läsa serbernas kommentarer. Samma politik som milosevic, och hans politik tog livet av honom. Serber, man förstår att ni blir mindre och mindre för varje dag, udrar om serbien kommer vara kvar om 10 år. Det är en indikation på ett folk som inte borde existera. Använd er logik för en gångs skull, om ni har sånt. Alla skrattar åt er.
Kosovo är bara mitt land nu, för det har alltid varit. Stick till er lilla serbien.
Kjell Magnuson fick säkert mycket pängar av er. Synd. En forskares propaganda kan lätt gå hem till folk.
Tur att kameran funnits under många år och vittnar mot det hemska som serberna har gjort.
buli
Kosovo hade två val, att välja mellan pest och kolera:
1. Att forsätta vara under Serbiens förtryck;
2. Att vara USA-s koloni;
I båda fall, ser jag inte någon "självständighet".
Inte bara ickalbaner for illa under slutet på 80, början på 90-talet.
De albaner som jobbade innom statliga verk som post, el, tele o dylikt fick också leva med stryk och hot.
Sprängattentat mot statliga instanser var också relativt vanligt samt vandalisering av tåg och bussar.
En sak till till alla levande serber och till dem som skall komma:
Kosovaalbaner kommer aldrig glömma vad ni gjort mot oss. Er våld mot oss kommer att berättas till alla kommande och nuvarande barn. Tiden värderar människor, inom snart framtid kommer värdet på er minska ännu mer.
Alltså, nu får ni lägga av. Vad är detta för skitsnack fram å tillbaka. Antingen så har ni inte följt utvecklingen på Balkan ordentligt eller så har ni fått en sida av det.
Det är knappt lönt att spendera tid på att kommentera era barnsliga kommentar.
Hur många länder har inte blivit självständiga från den Forna jugoslavien, varför skulle det vara så konstigt nu?! OCh Kjell MAgnusson-- är mycket förvänad att du jobbar på universitet. Hade inte anställt dig ens på dagis. Väldigt okloka kommentarer utan någon som helst sanning bakom. Du skämmer ut dig själv bara.
Ägna er åt era trista liv istället och hitta något bättre att syssla med. Eu och världen vet vad de gör. De behöver knappast obildade människors åsikt.
Leve rättvisan!
hampus eckerman, säger du att NATO ljög? Kanske du inte sett på TV alla kosovoalbaner tvingas gå ut från Kosova till Albanien? vad är mer etnisk rensning än det, hampus eckerman? Kjell Magnusson kan säker försvara sig själv, det behöver du inte göra åt honom.
Hejsan. Jag hr läst det här inlägget och vill gärna kommentera det. För det första så förstår jag att svenskar har svårt att förstå situationen på balkan. Demokratin som utövas i västvärlden är inte likadan som demokratin på balkan. Jag är en 21 årig kille från Zagreb (kroatien) men bor i Sverige. Jag är väldigt stolt över mitt land och dens utveckling. Jag ska försöka förklara för icke balkaner hur serberna tänker. Jag undrar ifall du som har skrivit texten är medveten om att i republika srbija nästan 50 procent av ,befolkningen är radikaler. Vilka är radikaler ? hört talas om Seselj ? Vukovar ? osv radikaler är krigsförbrytare och nationalister vilka utgör en primitiv extrem höger. Vi börjar med det. Nikolic (radikalernas ledare) har många gånger sagt hur man sa förändra Kroatiens gränser och ”ta tillbaka” .Nu kan vi ställa oss frågan hur såna människor kan få stöd av hälften av Serbiens befolkning, Genom att stöda radikaler stöder man krig. Tänk efter. Det är det första serbiska problemet. Vilket är det andra ? jag ska citera ANONYMOS
” KOSOVO TILL SERBERNA om inte så kan serberna få mark där deras majoritet är dvs Rep.Srpska,Srpska Krajna och Chicago..där är vi också en majoritet ju.”
Nu borde vi förklara vad ”republiak srpska är. I Bosnien där det bor bosnjaker med olika religioner har serberna under kriget dödat och fördrivit muslimer och kroater från sina hem. Tex Banja luka ”republiak srpskas” huvudstad har det aldrig funnits mer en 30 procent serber. Nu är de en överlägsen majoritet. Foca Visegrad osv, Serberna har fördrivit folk och utropat en egen ”republik” som är grundad på folkmord och krigsförbrytelsen. Hur ska man argumentera emot det ? alla vi som har läst på historian vet att det här är den enda sanningen. Vi fortsätter ”republiak srpska krajna” var ett försök av serberna att ta ifrån kroatisk mark på samma sät som i bosnien men man lyckades inte.
NU mina kära svenska vänner frågar jag är. VET NI VILKA SERBER ÄR? SKA VI TYCKA SYND OM DE?
Jag kan svar på det här. Nej det ska vi inte. Överallt på varenda centimeter mark där det fanns serber försökte de utropa sina egna republiker. Och vad gör de nu ? nu ska vi tycka synd om de för albaner gör samma sak ? Nato och USA gör det enda rätt man kan göra. Serberna har destabiliserad området i 20 år. Jag är väldigt objektiv när jag skriver det här och vill påpeka att det
Finns hopp i serbien. Politiker som Cedomir Jovanovic borde få mer makt för det är den enda vägen serbien borde följa. Man kan inte ta andras land och sen när andra tar deras land försöka visa sig som ett offer. Milosevic regimen har förstört det för serber och den enda utvägen är att visa sin demokratiska sida och be om förlåtelse. Allt annat är självmord
Buli, läs vad jag skriver. Ja, NATO ljög. De högsta siffrorna kom från de amerikanska utrikes- och försvarsdepartementen som vid olika tillfällen påstod att mellan 250 000 och 500 000 människor skulle ha mist livet, NATO följde efter. Detta var innan bombkampanjens start. Finns det någon överhuvudtaget idag som menar att det är sant?
Blanda inte äpplen och bananer, Buli. Dels är flyktingar något annat än folkmord. Dels skriver Magnusson uttryckligen om innan bombningarna inleddes. Idag beräknas mellan 2000 till 10000 döda. Den absoluta majoriteten dog efter NATO-bombningarna. Det går alltså inte att härleda folkmord till innan dessa.
Därmed inte sagt att trakasserier och fördrivning inte skett.
Du jugge, att anklaga folk för något som man själv gör är knappast klokt, du gör det till och med värre. Bara man läser första raden du skrivit förstår man att du fallit offer för enkel propaganda.
hampus, om du börjar prata banan o apelsin med siffror så börjar du skriva sagor som kjell. Ingen vet säkert när det gäller siffror. Jag tolkade din kommentar angående "Natos lögn" som om Nato gjorde fel att de ingrep? Är det så du menar?
annonym,stolt kroat eller vad du nu är.
du säger att på varenda centimeter mark där det finns serber försöker de utropa någon slags självständighet och republik.
om vi bara tar ditt kroatien som exempel,var det serberna som bodde i kroatien som ville ha självständighet eller var det kroaterna som ville bli självständiga från fd jugoslavien?
att sedan serberna som bodde i republiken kroatien(bl.a. slavonija-regionen och Knin-regionen) ville leva kvar i JUGOSLAVIEN och inte i ett NYBILDAT kroatien är väl inget konstigt?
Buli, vad jag skriver är enkelt och klart att NATO-ljög. Varken mer eller mindre. Om du på allvar tror att det dog 500 000 personer innan NATO-anfallet är det upp till dig. Och det står dig givetvis fritt att tolka in vad sjutton som helst som jag inte sagt.
Hampus, det spelar ingen som helst roll om nato ljög eller inte, serbien bröt mot alla männskliga rättigheter. Du kan för enkelhetens skull vara lite argumenterande i dina egna kommentarer.
Att kritisera Nato i det här fallet är fel tycker jag. Det finns tillräckligt med fakta på TV varför Nato gjorde rätt som de gjorde.
Buli, naturligtvis spelar det roll. Annars hade de ju motiverat bombanfallen med de riktiga händelserna.
Hampus, det hade spelat roll om bevisen inte var tillräckliga för bombanfall. Oavsett om nato ljög eller inte var bevisen tillräckliga för den som sett vad serberna gjode i Kosova.
Läste ovan, där du skrivit att majoriteten av dödsfallen var efter Nato anfallet? Med andra ord menar du att nato var bara till förstörande. NEJ, nato hjälpte mig och mina landsmänn, de mina nu levande kusiner och kompisar från att bli dödade av serberna. OCH 99% av de döda dog av serberna, absolut inte av nato.
Buli, att NATO-bomberna förstörde mycket är det väl ingen som betvivlar? Det ligger i bombers natur. Vi kommer väl alla ihåg det civila tåg som bombades sönder och hur NATO ljög och manipulerade bildbevis i samband med händelsen.
Vi vet också att bombanfallen i sig skadade många civila mål, bl.a Belgrads sjukhus. Här är några exempel. Och gällande de militära målen konstaterade Newsweek:
"According to a suppressed Air Force report obtained by NEWSWEEK, the number of targets verifiably destroyed was a tiny fraction of those claimed: 14 tanks, not 120; 18 armored personnel carriers, not 220; 20 artillery pieces, not 450. Out of the 744 "confirmed" strikes by NATO pilots during the war, the Air Force investigators, who spent weeks combing Kosovo by helicopter and by foot, found evidence of just 58."
Den som påstår att 99% av de döda dödades av serberna är inte intresserad av att tala fakta. Kring 10 000 människor sägs ha dött i den högsta siffran. Det var inte 100 personer och under av dessa som var serber. Åtminstone 1000 serber och romer har ju dödats efter kriget och under kriget var det ännu fler.
Och som vanligt tolkar du in saker jag aldrig skrivit. En specialitet tycks det som. Jag har aldrig skrivit att NATO inte hjälpt någon. Jag har bara poängterat att de flesta som dog gjorde det efter NATO:s anfall. Du får gärna tro helt andra saker, men du kan aldrig backa upp det med fakta.
haha Hampus, Nato varnade serbien och alla andra att människor kommer bli offer för att de vägrat skriva på ramboullet-avtalet. Det har jag inte förnekat, några dog under Nato-bomerna, men inte majoriteten.Aldrig!
Du kan förklara för en 3 åring att en bomb har förstörande effekter. Jag är nog för stor för att läras av dig.
Du har absolut inte talat mer fakta än vad jag gjort. Gå in på youtube och kolla kosovas krig.
Det ligger inte i min natur att inte tolka saker som får tolkas. Men tydligen så verkar det ligga i din natur att säga något och sedan döma fol för feltolkning.
Mycket till ”självständighet” är det inte fråga om. FN protektoratet ersätts med European Union Rule of Law Misson EULEX a 2,000-strong nation-building mission, incorporating police and judicial officials from the European Union to manage Kosovo’s legal system
Likt vicekonungen Piter Feith tillsatt av US/FN kommer EULEX bossen ha omfattande odemokratiska befogenheter att avskeda offentliga tjänstemän, ha veto i parlamentets lagstiftning etc.
Den nya konstitutionen innehållet Ahtisaari planen, alltså det är inte kosovoiterna som skrivit ”sin” nya konstitution. Ahtisaari planen reglerar ett antal saker om hur Kosovo skall vara som tex internationella samfundets övervakning och kontroll. Sk ”supervised independence”.
Alltså den nya självständiga suveräna staten är en lydstat som ytterst styrs av Bryssel/US och en EU vicekonung med diktatorisk makt. Kosovo ledarna har serverat Kosovoalbanerna för EU:s experimenterande i nationsbyggande.
Även hur flaggan skall få se ut har de inte bestämt den skall reflektera det multietniska Kosovo, dvs +90% albaner. Den nya flaggan
supervised independence, sånt där nyspråk, fred är krig, torrt är vått etc
Och allt som nato förstörde, och de fel dem gjorde är serbiens fel. milosevic dödade sitt folk också då han inte skrev på RB-avtalet.
Och för den som då undrar över vad Rambouille-avtalet var, eftersom det anses vara korrekt att döda de serber som inte ville skriva på det, kan läsa texten här. Mest kontroversiellt var detta stycke ur Appendix B:
"NATO personnel shall enjoy, together with their vehicles, vessels, aircraft, and equipment, free and unrestricted passage and unimpeded access throughout the FRY including associated airspace and territorial waters. This shall include, but not be limited to, the right of bivouac, maneuver, billet, and utilization of any areas or facilities as required for support, training, and operations."
I praktiken skulle detta appendix gett NATO (inte FN) rätt att ockupera hela Jugoslavien med total militär immunitet. Ingen stat i världen skulle accepterat ett sådant avtal.
Hampus, Nato består av smarta människor, de kräver rättvissa också. Det jag vill säga är att Nato vet mycket bättre än dig hur de ska aggera för att förhindra etnisk rensning. Syftet med rambouille avtalet var just ett sådant syfte. Skitsamma..nu ska jag dra härifrån, KOSOVA ÄR ALBANSKT, SJÄLVSTÄNDIGT LAND. FRIHET FRIHET FRIHET.
Bulli...
Anonym1 och anonym2 ...
Förstår ni inte att det handlar om ett välplanerad projekt..?
USA behövde Kosovo & Albanien redan under "min tid" på mitt vackra vilda Balkan. Men Tito vägrade liksom Albanien också.
Området passar perfekt strategiskt för att ha kontrollen över hela Balkan, koppling mellan öst & syd Europa. Där kommer man att ha en kedja av hemliga CIA-fängelser (det finns redan i området), samt militära baser.
På andra sidan, tycker jag att kanske USA-s kolonialism av Kosovo, kommer att vara mindre smärtsamt än serbisk förtryck. Hoppas jag.
Under 1990-talet ville vi alla vara självständiga och utanför Serbiens regim.
Serbiska republiker som skapades i Kroatien & Bosnien uppropades av Europas största krigsförbrytare och INGEN har erkänt dom "serbiska republiker."
T.ex. "Republika Serpska" som skapades i Bosnien, uppropades av Radovan Karadzic (efterlyst krigsförbrytare) och Biljana Plavsic som sitter i fängelse i Sverige.
Vem kan erkänna liknande republiker..?
Det skulle vara inhumant stöd till krigsförbrytelse och brott mot mänskliga rättigheter..!
PS! Själv är jag bosnier, jag önskar allt det bästa till Kosovo, men jag är skeptisk när det gäller USA-s dominans och egna intresse i frågan.
Tidigare har jag sagt att jag vill ha en hyfsad debatt utan ord som "om det inte passar får ni flytta". Nu fick jag ett exakt sådant inlägg! Det blev givetvis raderat.
Snälla, vill ni ha era kommentarer kvar, försök att sansa er.
Buli, hur många serber tror du inte har blivit torterade & massakrerade av kosovoalbaner??? Många! Varför ingen talar om detta är bara därför att inga medier vill skriva om det. Du som vet så mkt om vad som hänt nere i kosovo vet säkert oxå att många av de kroppar som hittades i massgravarna fick efter obduktion fastställd annan dödsorsak än mord. Man fann alltså dödsorsaker som hjärtinfarkter & ålderdom. Folket "grävde" alltså sina egna gravar. Med detta säger jag inte att massakrer INTE skedde för det vet vi alla att det gjorde & det från både den albanska & den serbiska sidan! Du skrev oxå något om mänskliga rättigheter?... skall vi prata om rättigheter så kan man ju fråga: Vilken jävla rätt har albaner att terrorisera Makedoner i MAKEDONIEN genom att stoppa bussar & bilar längs vägarna & VISITERA dem!? Det har alltså börjat gå i samma bana i Mkd son det började i Kosovo. Sakte men säkert kommer de att kräva delar av Mkd runt om Tetovo. Anonym 22:21, du skrev något om att de ger sig på ett så litet land. Vad snackar du om? Kosovo är en provins & inget land. Hade kosovo varit ett land så skulle vi förmodligen aldrig haft detta krig som varit.Ett land har gränser vilket Kosovo inte har (jag pratar om RIKTIGA gränser). För er som inte vet så heter denna lilla provins KosovO & inte KosovA!
Till dig Hampus: Tack för dina kloka ord! Önskar att det fanns flera som var lika pålästa & insatta i Kosovokonflikten som du är!
Tack för mig: Päroncider
Anonym sa...
"Varför skulle för övrigt kroater och serber i Bosnien inte ha samma rätt?"
Här måste man förstå att sk. "serberna och kroaterna" i Bosnien är bosnier och inget annat... det här argumentet är nog det dummaste argument jag hört på länge! om dom nu är bosnier vad är de då som gör albanerna i kosovo till albaner o inte serber( innan splittringen ). exakt samma argument kan i så fall användas över hela världen! jag tycker helt enkelt att de va de dummaste jag hört hittills. En till sak detta är inte sant att serber o kroater i bosnien är bosnier! att säga att nån är bosnier bara för att dom bor i bosnien är samma sak som att säga att alla kosovo albaner är serber, för dom är ju också födda i serbien!(innan splittring)
en sak är säker...och de 1001% säker...krig kommer de bli igen...frågan är bar var när och hur det kommer bryta ut..
till grabben från zagreb...haha och hur fick ni delar av kroatien att ge serbena godis att dom ska sticka?? muta dom?? nej utan du kanske minns vad oluja var??...massfördrivelse av serber i kroatien..om man ska jämföra rep.srpska med något så e de ju med kosovo förutom då att serberna alltid funnits i krajna men inte albanerna i kosovo och dom serberna i bosnien dom kände att dom är serber och dom vill leva bland serber och dom vill ha med serbien och göra dom vill ha sin flagga sin national hymn..om världen godkänner ett stor albanien var redo att godkänna ett stor serbien..serberna dom attackerar aldrig, dom skyddar sitt... kosovo är serbisk och sanningen får inte mörkläggas!!!
HUR KLOKT ÄR KJÄLL MAGNUSSONS ARTIKEL?
Jag undrar om han verkligen har skrivit artikeln . Det verkar mera som om man har tagit olika delar av texter i olika sammanhang och utfomat en artikel. Jag håller med honom hur han beskriver hur media och politiker beskriver självständighetens scenario.Innan jag hoppar till andra delen av artikeln som börjar med Två huvudskäl brukar...,måste jag säga att det var inte bara albaner som utropade självständigheten utan där fanns andra folkgrupper också, förstås genom sina respektive ledamöter.
Ja, K Magnusson i den första huvudskälen till sjävständigheten motargumenterar bara det som politiker säger och drar paralleller där siffror för honom spelar inget roll. Men alla kan lite mate och se skillnaden och vikten av olika grupper i rapport med varandra i en enhet . I första fallet har vi 90:7:2:0,5; i den andra 41:31:17: 4: 3: 2; och sista 67:27: 3: 2 .( Obs. Man kan göra justeringar men tanken var en illustration av enheter som M G presenterade för oss).
I den andra motargumentet borde inte M G dra några paralleller, nu befinner han i sitt eget område som han känner väl, för att visa för oss likheten med andra situationer.Borde han inte förklara för oss den roll som de 8 enheterna hade i Jugoslaviens statsbildning och hur de stod i relation till varandra och till federationen. Borde han inte ta upp i denna kontest Millosevics handling att upphäva Kosovas självstyre och skicka armén dit.Det fanns ju ingen juridisk mekanism för att utföra denna akt. Vi såg hur stridsvagnar marscherade genom staden och förstörde asfalten som Kosovas bor hade byggd. Det facto Jugoslavien upplöstes.För oss var det ockupation, kanske inte för Kjell Magnusson eller folkrätten. Å andra sidan skulle inte han ta upp lite historisk bakgrund. Skulle inte vara bra att börja med innan Balkan staterna bildades för att beskriva hur de bildades och hur gränser mellan olika slags folk såg ut. Och de administrativa gränser. Varför inte beskriva lite hur albanska folket hade under de 120-130 åren.Varför inte beskriva Rysslands relationer till Serbien och deras intressen på Balkan.
-Apropå två albanska stater?. Hur ser ut med Tyskland och Österrike.
-”Kosovars”det låter vettig. Varför kosovoalbaner. Försöker jämföra med Åland.Det passar bra, antingen alban eller kosovar ,men kosovoalban???
K. Magnusson ger en siffra på över 200 000 serber och icke-albaner fördrivna efter Natos intåg. Om han har läst jugoslaviens befolknings statistik från 1981, den sista officiela statistiken som gjordes i Kosova också, jag skulle verkligen vilja veta hur kom han till den här siffran. Och när man lägger till att många lämnade Kosova av rädsla för repressalier på ett eller annat sätt så...????????.Varken förföljelse eller rädsla för repressalier är acceptabla,anser jag , däremot inte synonym heller.
K Magnusson skriver ”Förmodligen förlorade fler civila livet än under de blodiga strider 1998.”Jag förstår inte varken vad han menar eller vad han syftar på.
Om oroligheter 2004, när det gäller om fördrivning ,mord etc som han tar upp , frågar jag K Magnusson : av de 19 som miste livet eller mördades hur många var albaner och hur många va andra?
Anonym från 00:43, varför ska ett argument vara lokaliserat till en enda region och inte gälla över hela världen? Annars glömmer du återigen alla de serber som fördrevs från Kroatien och Bosnien när du skriver att "serberna och kroaterna" i Bosnien är bosnier och inget annat. Hade så varit hade inga födrivits.
Och til "6 April 1941" som undar var siffran på flyktingar kommer ifrån. Det Röda Korset har registrerat 250 000 serbiska flyktinga från Kosovo. Amerikanska Human Rights Watch har placerat siffran lite lägre på 200 000 människor.
Så den siffran får nog ses som allmänt vedertagen.
Åter igen, det heter KosovO inte KosovA!!!! Stort tack Hampus, blir mäkta imponerad av dig och hur insatt du är i den här konflikten till skillnad från vissa andra. Buli tex, att du inte skäms hålla på så där!!!
Aleks Pakic, Dragan Radosavljevic, jugge kunde inte sagt det bättre själv ni tog orden ur munnen på mig!!
"Kud god da krenem tebi se vracam ponovo, ko da mi otme iz moje duse KosovO"
En fråga till alla serber.
Hur kommer det sig att ni har varit i krig med alla länder i ex-jugoslavien???
Ni har hela tiden velat skapa en storserbien, men nu kommer det att skapas en STOR ALBANIEN (KOSOVO-ALBANIEN)
En sak bara du verkar ha fallit för jugoslavisk propagande, men tyvärr så är det år 2008 och det finns tv osv. Du kan försöka hur länge du vill med att försöka folk att få en annan åsikt och göra så folk tycker synd om serbien men självstängdigheten är ett faktum inse detta. Ja ser du inte vågade visa mitt första inlägg för där visade ja din brist på kunskap och hur mycket din blogg inte stämmde. En annan sak är att vi lever heller som ett koloniserat land från USA än bli förtryckta av ett land som serbien. Sluta ge åsikter om kosovo, vi vet vad vi håller på med och dom som satt i parlamentet och utropa självständighet där fanns med representater från alla minoritetsgrupper i kosovo så som bosnier,turkar,romer osv förutom serber som inte kommmit ditt. SÅ DE VA INTE BARA ALBANER SOM UTROPA SJÄLVSTÄNDIGHET UTAN BEFOLKNINGEN I KOSOVO. tack och hej sluta kommetera denna bloggen för de e bara löjligt.
Kosovo, den enda kommentar jag tagit bort idag är en där det stod att "serber är djur". Sådana rasistiska kommentarer låter jag inte vara kvar.
Hampus dina kommentarer får mig tro att du är serb. Tänk logiskt innan du säger något, tala fakta och inte det du och dina serber vill. Världen har insett vem serber är, ingen vill ha dem. Vakna Hampus!
Vad är det egentligen ni dividerar om? Ett självständigt Kosovo? Aldrig inte så länge det serbiska folket existerar och inte så länge majoriteten av befolkningen där är albaner. Albanerna i Kosovo livnär sig på att smuggla droger och illegala vapen främst från Albanien samtidigt som utbildningsnivån är i botten...Man kan väl knappast tro att detta blir en fungerande stat när den organiserade brottsligheten regerar.
Inte bara är det i Kosovo som albaner lever på kriminalitet detta är vida känt inte minst i Sverige...
Tack HAMPUS för ditt ärliga stöd!
Anonym, din kommentar får mig att tro att du är - anonym! Om du anser att jag sagt något som inte stämmer med fakta får du gärna specifiera exakt vad så folk kan ta ställning till det.
Och för den som undrar, nej, jag är inte serb, jag kommer överhuvudtaget inte från någon del av det forna Jugoslavien och har heller inte några släktförhållanden därifrån. Vilket jag antar skiljer mig från nästan alla som kommenterar här.
Inklusive dig, Anonym.
Och igen, jag vill inte ha några generaliseringar eller rasistiska kommentarer som att "albaner lever på kriminalitet", att "serber är djur" eller "om det inte passar kan de flytta". Liknande kommentarer kommer i fortsättningen att raderas.
Känslorna går starka, men det innebär inte att hela folk ska attackeras eller fördömas.
Ännu en kommentar borttagen med hänvisningar till folk att flytta...
Tog bort en kommentar av Buli som till 70% bestod av personangrepp. Hövlig debatt var det. Denna mening var den enda som inte handlade om personer:
"Jag skäm inte över att utnyttja demokratin och utrycka mina åsikter, vilket jag inte fick av er när jag levde i min KOSOVA."
Du Hampus du gjorde fel att du tog bort delar av min kommentar. I så fall så borde du ta bort de flesta här. Dåligt Hasmpus.
Buli, det är möjligt att jag borde ha rensat bättre bland kommentarerna och tagit bort flera. Just nu har jag väl tagit bort en sådär 10-15 kommentarer, flera med extremt rasistiska omdömen som att alla serber är djur, alla albaner är knarklangare som säljer kvinnor på bordeller, etc. Det är fullt möjligt att några kan ha slunkit igenom.
Och för att folk ska förstå varför din kommentar togs bort, här är de meningar de inte fick se:
"Ni serber, Hampus fick sådan beröm när han var 3-4 år gammal. Ni har stanna i utvecklingen och tror att alla är barn. [...] Man ser att du fick en misslyckad uppfostran av dina föräldrar, samma uppfostran som kan ge dig hjärtinfarkt när som helst."
Jag tror alla är överens om att de knappast tillförde något.
Det kanske inte tillförde något, men inte mindre nytta än de flesta gjorde här.
bra buli,jag håller med dig
Gott folk varför bråkar ni och förnedrar varandra på det här viset? Ni som tycker att Kosovo tillhör Serbien läs historia innan ni uttalar er. Vilja och fakta är olika saker. Kosovo är äntligen självständigt, folk går fria,ingen mördas eller våldtas längre bara för att man är alban! Ni borde känna lite empati mot de blev så brutalt döda av kriget. Ni kan säga och tycka vad ni vill men en sak måste ni serber förstå att Kosova har aldrig varit serbien, och kommer aldrig att bli. Världen har insett det, så det är dags att ni inser det oxå. Ni ville ha hela Jugoslavien men till slut så fick niingenting. Även Hitler ville ha hela Europa...Så gott folk sjunk inte er så lågt...försök att känna medkänsla så kommer ni att nå långt...lycka till och hjärtliga gratulationer till albaner/
Rebecka
Hampus, du tog bort mitt inlägg igår? Varför det? P.g.a. sanningen? Min uppfattning av dig är att du är väldigt pro-serbisk. Ganska tragiskt men ditt val. Iaf, lägg ner detta, finns icke återvändo! Kosova självständigt och med all rätta!
Länge leve Kosova!
/Qendresa.
Qendresa, jag har tyvärr inte ditt inlägg sparat från igår, så det är svårt för mig att svara om och varför jag tagit bort det. Generelt så har jag enbart tagit bort de inlägg som innehållit direkta personangrepp eller texter som kan tolkas som rasistiska.
Där ingår de som vill kategorisera hela folkgrupper som djur, rasister, mördare, terrorister, jihadister, knarklangare och våldtäktsmän. Här ingår också en del där man börjat kalla andra för idioter, svin eller annat.
Jag är som bloggägare skyldig enligt BBS-lagen att ta bort denna typ av inlägg eftersom jag juridiskt sett är personligt ansvarig för dem.
Om det stått någon "sanning" i ditt inlägg som inte täckts i någon annan kommentar och du därför tror att jag inte vågat släppa fram får du gärna skriva igen.
Själv är jag nog varken pro-serbisk eller pro-albansk. Mitt intresse kommer från fredsrörelsen och också från ett gammalt intresse för krigspropaganda. Generelt sett är vi i fredsrörelsen inte förtjusta i vare sig krig eller bombningar, även om vissa märkliga undantag finns.
Päroncider, jag försöker just gå bort från personangreppen. Dit inlägg måste nog också räknas dir.
Överlag kommer jag i fortsättningen att granska kommentarerna hårdare.
Och det gäller tyvärr ditt andra inlägg också, även om du knappast kan ha sett min kommentar innan. Snälla, kan ni försöka hålla en lite lugnare debattton.
Det här är inte Expressens kommentarsidor. :P
Nu kl 17 kommer Serbisk TV att visa en stor demonstration som kommer att hållas i Belgrad. Det är ca 1 milj pers som har samlats för att deminstrera & detta inte bara serber utan även folk från Montenegro & Bosnien har rest till Belgrad med bussar & fulla tåg för att visa deras stöd för serberna! Något svensk media förmodligen inte kommer att visa (utan att vinkla det, för det är de ju bra på).
Nu skall jag bänka mig framför tv:n & finns det något att "rapportera" till er så kommer jag att göra det efter sändningen!
päroncider
till annonym 2008-02-21 16:59
Du får gärna se på TV serbiens onödiga försök att få KOSOVA. Döda inte varandra bara på de onödiga demonstrationerna, i och för sig är det aldrig onödigt att ni får dåliga konsekvenser av dåliga försök. Nu får ni ändra mentalitet om ni vill ha lite mark kvar.
Uppskattar att du delar samma tankar. Till annonym 2008-02-21 15:54
hahah päroncider..ska vi tycka synd om er eller..ahhhah jag skrattar av hela mitt hjärta för första gången när det gäller mitt hemland, jag känner en stor glädje att vi behöver inte mera kämpa för vårt land...ni kan demonstrera eller förstöra ambassader och sjunka er så lågt det går men ni kommer aldrig och då menar jag ALDRIG att få KOSOVA...och ni har förresten aldrig haft det...så lycka till med protester och allt som ni hittar på...
Och förresten serber i belgrad bryr sig inte så mycker om serber i kosova...i de sista protester deltog inte mer än 1000 personer i hela serbien..så om ni förväntar stöd från era bröder i serbien kommer ni att ruttna...
Länge leve Kosova!
Vlora
Och Vloras ord är så tunga så att de kan mosa hela serbien om man lägger på bara 1/10000 del av tyngden.
Tack Vlora, uppskattning saknar gräns i såna stunder.
Vlora, jag tror du missat detta:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_895481.svd
Överlag borde vi alla oroa oss för nya strider. Särskilt när NATO:s avskräckning minskat då de är uppbundna i Irak och Afghanistan.
Jag hoppas verkligen på förhandligar, men ni alla får mig att tvivla.
Kosovo har faktiskt en ny flagga nu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kosovo_flag
Känns som något EU smetat ihop, så jag förstår de som hellre använder den albanska. Den är i alla fall snygg. I praktiken tror jag dock det handlar om att man inte hunnit trycka upp den.
Håller med Hampus denna gång. Man har inte riktigt hunnit smällta in den nya flaggan. Nu spelar det ingen roll vad vi har för flagga. Den röd-svarta flaggan glömms aldrig som symbol för att kämpa för självständighet. Nu har vi självständigheten och röd-svarta flaggan finns i hjärtat. Med andra ord, den nya flaggan är röd-svarta flaggans fria barn. Och ni kan räkna ut vilka anlag den har fått.
Och där tog jag bort ett inlägg till från dig Buli...
hampus, du kan ta bort vad du vill, detta är din blogg. Jag skrev inget angrepp till någon. Jag bara skrev vad jag tyckte man skulle skriva. Om jag inte får tycka vad jag vill så borde inte ditt blogg heller finnas.
Buli, enligt BBS-lagen är jag ansvarig utgivare. Din senaste kommentar skulle kunna tolkas som hets mot folkgrupp. Därför tog jag bort den. Det står dig fritt att skriva dina åsikter precis var som helst annars.
Balkan, jag tog bort din kommentar eftersom den redan publicerats med namnet 6 april 1941/24mars 1999 i morse.
Hampus återigen, du håller med serberna, och i detta fall ska du vara neutral...det e nog därför det blev en hetsig diskussion mest på grund av dig...
Vlora
Till Kjell Magnusson!Man undrar verkligen vilka krav på objektivitet och kunskap man har för att bli forkare i Sverige.
Din artikel är den mest snedvridna och felaktiga jag läst på mycket länge.Vad är anledningen till detta.Har du fallit offer för den serbiska propagandan.Du skriver att
Usa uch Eu har fel när dom säger att är
Kosova är unikt.Du gör jämförelser
med serberna i Bosnien.Om du du har elemäntera historiska kunskaper så borde du veta at Kosova fram til 1989 hade långtgående autonomi som avskaffades av Milosevic.Serberna och dom andra slaviska folken i
Bosnien var en del av f.d Jugoslavien och hade ingen egen bestämelsserätt.Innan dom olyckliga
gränsdragningarna i Berlin1912 så var Kosova och dess albanska befolning en del av Albanien.
öppnar en atlas så ser du Kosova.För att gör det lättare för dig,öppna en atlas och studera Kosovas geografiska läge.Vidare så skriver du att Natos angrepp mot Serbien inte var ett resultat av folkmordet och den etniska rensningen av albaner.Du skriver att det var för att serberna inte ville skriva på Ramboilleavtalet.Men avtalets syfte
var att stoppa denna humanitära katastrof.Vad tycker du att man skulle göra?Sitta med armarna i kors och bevittna ett nytt Sebrenica.Du påstår att efter Natos intåg så har mer en 2oo ooo serber och icke albaner mördats och fördrivts.Detta är en ren lögn vad har du för källor till detta?Serbiska rapporter förmodar jag.Kosova har sedan Natos inträdde i landet övervakats av Kfor trupper.Dessa trupper har rapporterat några få ensklida händelser.Det är dax att du vaknar
och ser verkligheten som den är inte som du önskar att den vore.
Jag vill gratulera alla Kosovas invånare albaner.serber,romer.Eran kamp gav till slut resultat,Ni är fria från den Serbiska regeringens
terror.
Gratis!!
Vlora, jag ska vara vad sjutton jag vill på min egen blogg. Den är till för att skriva mina åsikter på och för att jag är snäll låter jag andra skriva kommentarer.
Till anonym 2008-02-21 19:52
Med bl.a. denna smarta kommentar inser alla varför albaner vunnit även det politiska kriget.
GRATTIS TILL SJÄLVSTÄNDIGHETEN.
Jag har gjort mitt på denna blogg.
Tack/ Buli
Anonym, från 19:52. Jag tror du läser in för mycket av Magnussons forskning från en enda artikel. Han känner mycket väl till Kosovos autonomi, den står uttryckligt avhandlad i boken "Fredsbomber över Balkan" i vilken Magnusson är medförfattare. Självständighet är dock en annan sak.
Återigen, 200 000 fördrivna siffror är den erkända siffran från Röda Korset och Human Rights Watch. Där är det nog du som far med osanning.
Rambouillet-avtalet kan du läsa om i min kommentar från igår, 18:08. Ingen självständig stat skulle skrivit på ett sådant avtal som låter främmande makt kontrollera hela dess territorie. Kjell Magnusson kan givetvis detta bra efter den avhandling han skrivit om det.
Hej då, Buli!
Hampus!
Precis så som jag skrev i min kommetar så saknar han kunskap eller
så har han blivit en marionett för
serbisk propaganda.I hans fall verka
det andra mer troligt.Detta är i så fall ännu värre.Att en person i hans
ställning ljuger och förvrider sanningen.Eller kan det vara att
han helt insönad i sitt hat mot Usa och måste gå mot deras linje trots att han vet att han har fel.Du stödjer hans lögner och säger att 200 000 serber fördrivits.Var är då alla nyhetsinslag med dessa flykingar.Under 98-99 kunde man dagligen se bilder på mord på albanska civa och etniska rensningen.Det stämmer att en del serber har flytt men det beror till störta del på grund av att dom begått illdåd och fruktar för repressalier
och deras
Anonym (snälla, ni kan väl signera så jag kan skilja er åt, siffran på 200 000 fördrivna är som sagt från Röda Korset och Human Rights Watch. Här är deras rapport.
Ska du anklaga någon för lögn är det alltså dessa organisationer du ska anklaga. Och FN också naturligtvis eftersom de ställt sig bakom siffrorna. Skriv gärna om deras hat.
anonym 20:50, kan man vara så jävla PANTAD eller e detta ett skämt? Jag tror fan inte vad jag läser!Men det är säkert så att Serberna flydde för att de tyckte att det var kul & lika roligt var det säkert att sätta eld på deras egna hem! & SJÄLVKLART har Albanerna inte dödat någon för 98-99 var det ju KRIG!!! Är det någon som har missat detta eller??? Det är ALDRIG 1 sida som krigar mot sig själva! I krig är man MINST 2 för er som inte uppfattat detta!
Gud i himmel säger jag bara!
SS
Hej
Serbernas största problem är att de inte förstår att de har förlorat Kosova en gång för alltid.
Hampus Eckerman, jag tycker att du ska svara på en mycket enkel fråga, håller du med Kjell Magnusson eller inte? Vad håller du med respektive inte håller med?
Jag undrar verkligen om Aftonbladet har rätta att lägga ut en sån Artikel som består av 99% med propaganda. Jag håller på att undersöka saken om man inte kan stämma de på något sett, för det är verkligen kränkande att den propaganda ska stå på Sveriges största tidning.
Låt då oxå andra skriva vad de vill. Så fort nån skrivet om serber så publicerar du inte kommentarer...va rättvis för en gångs skull...och en gång till vad det gäller nato bombningar ,de gjorde sitt bästa annars som nån sa här det hade blivit värre en sebrenica..va skulle världen göra annars om nato inte bombade, titta hur människor slaktas?...de hade inget annat val och i det läget gjorde de rätt..så jag tycker att det är inte ens lönt att disskutera såna saker speciellt ni som inte har känt lukten av kriget!!
Vlora
Vlora, jag har tagit bort ungefär lika många pro-serbiska som pro-albanska kommentarer. Och jag tänker inte göra min blogg till en måltavla för personangrepp, hets motfolkgrupp, okväden och allmänt skrikande.
US Albania, jag håller med Magnusson om mycket, men inte allt. Jag tänker inte stycka upp mening för mening om vad jag håller med om.
Försök gärna stämma dem om du kan, men jag kan garantera dig att du inte kommer att lyckas. Det gäller all utrikesrapportering från alla tidningar. En bättre och mer praktisk möjlighet är i så fall att skriva en egen artikel eller kanske debattartikel mot Magnusson och ta upp det du anser vara propaganda.
Finns det tillräckligt mycket sakskäl (källor bör anges) kommer Aftonbladet ta in den. Om inte det går hjälper säkert Expressen till. :P
du hampus, man ska vara modig när man bloggar. Det är många frågor som ställts till dig, och du smitit undan. Svara på frågor istället för att anklaga folk för feltolkningar, för då vet folk vad du menar och vi slipper missförstånd.
Anonyma människor som inte ens vågar ställa upp med namn anklagar mig för att sakna mod? Pfft!
Efter att de som ställt frågorna bevisligen inte ens läst vad jag skrivit ovan, mitt inlägg eller ens brytt sig om att kontrollera de siffror som används kommer jag med glädje ignorera deras frågor. Särskilt som de i sin flummighetsgrad kräver att jag ska sitta och bena igenom hela artiklar och svara på var jag står till varje påstående.
hampus
varför har du inte publicerat det jag sa om att gud straffar..vad var fel på det? Eller du tyckte inte om det helt enkelt
Vlora
Jaha. Det va då självaste....klart att alla kosovo-albaner som skriver här tycker att serbena har tagit deras rättigheter och massa annat bullshit, men ni verkar ha fått allt om bakfoten. Läs historien säger ni. Eran PÅHITTADE historia säger jag då!! Nä skulle inte tro det själv håller jag mig till den rätta historien Kosovo är serbiskt. Ända sendan 600-talet har det bott serber där. Innan det så var det romerskt, så kom inte här och snacka era sagor. Man kan inte gå omkring och tro att man ska bli självständig när man INTE ens har ett land, FATTAR NI Kosovo är inget land, det är inget land!! Hitta på historia och hitta på att man är ett land...JÖSSÖS NI måste skämta, då ska alla assyrier ha ett land då och alla andra minoritetgrupper. VAD F...N är det med er herre gud. Det spårade ur när ni fick lite rättigheter autonomi, egna universitet på albanska, egna tv kanaler, tidningar på albanska. Då helt plötsligt började ni hitta på en massa sagor såsom historien.
Ok en anonym skrev om att han/hon inte ville gå in på den Iillyriska historian, ja förstår varför den säger juh inget!!
// Sonic
Svar till kommentaren, i stil med, "Inse att ni har förlorat Kosovo för sista gången".
Vad är det man har lärt sig under alla dessa åren? Historien upprepar sig alltid. 1389...
En annan sak när man ändå är här. Det var någon som nämnde att den albanska flaggan stod för självständighet i Kosovo. Är det bara jag som tycker detta är absurt? Rätta mig om jag har fel, med staten Albanien finns redan på kartan, varför ska det då utropas en ny stat där den albanska flaggan hänger som en fana? Det är en sak och förstå Baskien som inte har land alls, men att albanerna som har döpt om sig till Kosovoalbaner för dem bor i den provinsen är löjligt. Bortsett från alla männskliga rättigheter och konventioner så är detta inte rättvist mot tex Baskierna som inte äger någon mark alls.
Nästa mål för USA och EU kan vara att skapa flera stater...Baskien, Norr Irland, Grönland...etc...
UCK
Jag har läst röda korsets hemsida
och och det finns ingeting som styrker ditt påstående Hampus.
Som sagt Kosova övervakas av Natotrupper .Tror du verkligen
att dessa skulle låta detta ske utan at agera.Nej det tror inte jag.De måste även du inse.
hej hampus
statistik:
englit den serbiska och jugoslaviska statistiken(motsvarande Sveriges SCB)1991 fanns 194 910 serber i Kosova (Stanovništvo i domaćinstva SR Jugoslavije prema popisu 1991, SZS, Centar za demografska istraživanja IDN, Beograd, 1995, f. 213)
enligt The Lausanne Principe: Multiethnicity, Territory and the Future of Kosovo’s Serbs, European Stability Initiative (ESI), Berlin/Pristina, June 7, 2004
Jag citerar: " det finns 130 000 serber som bor fortfarande i Kosovo, de utgör 2/3 delar alla serber som bodde i Kosovo innan krigets början. Utav de 75 000 bor i den nedre delen av flodet Ibër/Ibar.Nästan alla serber som bodde i stora städer lämnade landet medan största delen av byboar har aldrig lämnat landet.Deras faktiska situation kan beskrivas som folk grupp av bybor som är utsprida i Kosovo"
Vad säger du Hampus.Jag säger inte att Röda korset har ljugit men vem som helst i Serbien kunde deklarera att de kom från Kosova,ty när de drog tillbaks tog de allt det administrativa dokumentationen och det var inte så svårt att skriva under och stämpla ett formulär och visa för Röda Korset.Var god och verifiera deras respektive institutions arkiv.
kan nån utav er(serber i synnerhet)som skriver om historia förklara för läsarna skillnaden mellan serbiska som pratas specielt i provincer som Kusumlija,Sumadija ja
i storsätt i nedre delen av Dunava/Donau och den som pratas i Belgrad och uppåt Donau.
Vlora, jag vill inte blanda in religiösa angrepp i debatten. Den är nog så infekterad i alla fall.
Anonym/UCK och Balkan, här kan ni läsa Röda Korsets statistik:
"The assessment shows that 88.8% of the IDPs, or 202,300 people, have to survive on 2.40 euros per day or less. Or, to put it another way, only 11.2% of the 227,800 people who fled their homes in Kosovo more than four years ago have incomes placing them above the national poverty line. The ratio for the resident population is almost exactly the reverse, with only 10.6% living beneath the poverty line."
Bör nämnas (och jag ser att jag missat det i mina texter) att detta även inkluderar andra grupper, som t.ex Romer.
Och ett till förtydligande av 200 000 siffran. Här är wikipedias post som är tämligen bra. Där konstateras att efter Kosovo-kriget har Kosovos icke-albanska befolkning halverats. För att uppnå 200 000 räknar vi alltså inte bara med etniska serber utan också romer, turkar, montenegriner...
Hela den här diskussionen är så patetisk! Ni albaner snackar om historian!!!! Kolla upp den lite bättre så kan vi se vem som har rätt! KosovO är serbiskt, har alltid vart, kommer ALLTID och vara!!!
På 500-talet bjöd den bysantiske kejsaren Herakleios in slaverna till balkan, och sedan dess har KosovO vart bebott av serber!!! Innan dess var det romarna!!!
Och ni snackar om era 100 år????
KosovO är ett serbisk ord som betyder "trastfält" och det ordet är KosovO och inget annat. I alla kartböcker och andra skolböcker som inte är albanska heter provinsen KosovO och inget annat!!
Denna diskussionen har verkligen eskalerat, det har blivit värsta paj kastningen!! Men jag blir så j...la förbannad när jag läser all skit rent ut sagt!!! Hade lovat mig själv att inte skriva ngt sådant, men kan nog dessvärre inte låta bli!!
Jag undrar över en sak, vad är det som ni har så svårt att förstå?? Jag förstår inte att ni hela tiden motsäger er de uppgifter från röda korset, human rights och FN!!!! Anklagar det för lögner.
Tycker synd om Hampus som hamnar mitt emellan allt detta hat mellan serber och albaner!
Arkan
men varföör har du publicerat detta dåå? Gud glömmer aldrig. Han straffar förr eller senare!
2008-02-21 18:30
min var inte mer än det som nån anonym skrev...
Försök att vara rationell
Vlora
Vlora, därför att jag missade det. I början granskade jag inte så hårt som jag borde. Nu har jag dock tagit bort den kommentaren också.
du goran som att dy bryr dig om baskien eller de andra, du e serb och skiter i alla andra förutom dig själv..Om ni hade kunnat så hade ni ockuperat baskien också....och vet du vad? Den mäktigaste staten i världen AMERIKA har ERkänt KOSOVA som STAT och vi ger fan i de andra som inte har gjort. Och förresten KOSOVA är ett turkist namn som fick namnet när turkiet ockuperade kosova, det har inget med serbiskt att göra. Och innan albaner levde i kosova och albanien så var ILLYRER som levde där...det fanns inga spår av er slavar...
VERKLIGHETEN KAN GÖRA ONT IBLAND...men ni får ta uti med den, låt inte er ilska gå ut över andra, som vanligt...ni serber måste inse att det har verkligen hänt, att kosova är ALBANSK STAT. Eller vem bryr sig om ni inser det eller ej...vi har ändå inget med er att göra...
VLORA
Du vlora!
Vad snackar du om, om vi hade kunnat så hade vi ockuperat Baskien!!! Det kanske är ert nästa mål, att utropa självständighet där oxå??? Vem vet.
Sen har jag inte skrivit slavar!!! Utan SLAVER och det är en helt annan femma!!!
Det här med namnet KosovOOOOOO. Kolla upp det lite, ett ex är wikipedia. Men de ljuger väl oxå????
Ja du VERKLIGHETEN KAN GÖRA FÖRBANNAT ONT IBLAND!!!!
Sen har det inte hänt än, KosovOOO är fortfarande en del av SERBIEN!!!
Så ni har med oss att göra ända tills det blir helt klart i den frågan!! Tyvärr!!!
Arkan
Hur långt tillbaka i historian ska man gå egentligen?
Du Vlora pratar om illyrier. Vet du vad det är?
Både albaner och syd slaver har illyriskt ursprung. Men vilket folk som speciellt kan räknas dit är inte vetenskapligt fastställt. Ända sedan 3000- 4000 f.Kr har det funnits illyriskt folk i europa. Och de är därmed europas urbefolkning. Därför undrar jag, Hur långt tillbaka i historian ska man gå? Till världens begynnelse???
Undrar bara!
För det första man kan inte referera till Wikipedia som är inte en säker källa. Namnet Kosovo har inget med serberna att göra men som någon här hade sagt med turkarna. Detta också förklarar det andra benämning som serberna försökte ge till Kosovo + Metohija och som aldrig kunde få fäste. För det andra Kosova har sedan urminnes tider benämnt med namnet Dardania som lever kvar bland albaner men inte bland serber. För den tredje Kosova har aldrig varit bebott av serber hur än man vänder på saken. Turkarna i sina register av befolkningen har gjort det klart för dig och för mig, där kan du se att majoriteten var albaner. Vidare hur förklarar du att även i i nudagens Serbien finns det flera albanska områden som Presheva, Bujanovc eller Medvegja. Sanningen är att fram till 1912-13 albaner utgörde en majoritet i många nudagens serbiska städer, men som skulle fördrivas med våld för att ge plats serberna. Hur som helst, en person som heter Arkan kan inte veta mer än en barnslig propaganda från era "vetenskapsmän" som aldrig har syftat med sanningen. Varför? Just på grund av att serber behövde skapa en identitet en fotfäste, en förklaring för att ge rätt till sig själv att ockupera Kosova. En sån här retorik bland serbiens diplomater i året 1913 hittar vi i "rätten att emancipera andra folk" därför har vi rätt att ha Kosovo som en del av Serbien.
En gång, två gånger, flera gånger lurade serberna världsmakterna vid delningen av den turkiska riket. Men nu kan de inte lura någon mer. Världen känner till sist vem är serberna och vad ligger bakom deras anspråk. Enligt deras logik, så skulle amerikanerna göra anspråk på Frankrike och Italien för de stred där med tyskarna. Italien skulle göra anspråk för nästan hela kontinenten. Grekland skulle göra detsamma och inte minst turkarna för de vann kriget i Kosovo. För det är grunden i deras logik, en gång i tiden typ visa serber slogs mot turkarna och därför det är vår territorium. Men serberna är så perfida för det var inte bara serberna som stred i det slaget. Det var hela dagens befolkning av Balkan inblandat, somm albaner, bosnier och andra. Så historien består inte av propaganda och hur som helst man kan inte göra anspråk på så kallade "historiska" fakta, som har ingen relevans i dagens läge.
Drini
Vad som gäller Illyrer kan du läsa även i den nationella encyklopedin, för att slaver härstämmer från Illyrer har jag bara hört denna gången.
Till "Arkan" ; Kosova nije Serbija, Serbija = gotovo!
Till Sonic: Snälla lilla du! Du säger att Kosova aldrig blir ett eget land?! Men det är & har blivit ett eget land! När ska ni serber förstå att det är försent, ni kommer aldrig få tillbaka Kosova. Försök förstå att Kosova vill leva i fred, självständigt tillsammans med romer,turkar och de serber som finns kvar eller väljer att återvända. Ditt inlägg om historieböckerna,och att vi albaner inte varit där före er serber, det kommer jag inte ens att kommentera, för vi vet sanningen.
Till Vlora.
Precis som Anonym 11:40 skrev så finns det inga konkreta bevis på att det albanska folket skulle härstamma från illyerna.
Du kanske inte har förstått varför krigen utbröt i fd. Jugoslavien. Hade ingenting med erövra mer land, utan bibehälla land. Så Vlora, läs på innan du sätter dig vid datorn och skriver.
Visst USA har väl erkänt er sk. stat men Ryssland, Kina, Indien, Brasilien, Indonesien för att nämna några få.
Vi får vad som nu kommer att händ framöver när "Pandoras box" har öppnats..-
hampus
tycker att du börjar leka katt o. råtta.Först nämnde du Human Right W. siffra på 200 000 och sen Röda Korset-s siffra på 250 000.Nu kommer du med 227 000.Sen rekommenderar du oss till Enciklopedia ( vem som helst kan gå in där och skriva vad som helst,i stor sätt.Nästan som på din blogg).Jag säger en gång till jag ifrågasätter ej Röda K siffror,
och förklarade serbiska möjligheten till manipulation,dessutom tog jag inte upp serbiska flyktingar från Kroatien som bosatte sig i Kosova i den andra delen av 90-talet. Men du kategoriskt håller fast till de siffror från Röda Korset (som om de vore heliga) trots de federala och serbiska statistiken från 1991.Du dömer matchen och samtidigt spelar för ena laget.Tror ej att du ville men blev indragen.Ta
inte personligt det kan ju hända vem som helst och speciellt när man tror på nånting.
Och till er som pratar om historia:
serb härstammar från ordet serv (används idag också i Spanien för en etnisk serb) och betyder " den som tjänar orthodoxa kyrkan", som jag förstor o. med hjälp av historia då maste ni skilja på kyrkligt folk och nacion,man kan inte vara både och. Så därför ni måste välja antingen den ena eller den andra.Dvs Europa eller myten om KosovO som jag förstår(för mig och albaner och historiker är KosovO en del av Ilyriska Dardanien,där våra förfäder bodde,och beskrevs som vilda.Till o. med Alexander den store hade stora problem med de, att inte prata om romakerna).Jag är stolt för det ,precis som svenkar med vikingar och serber med att vara serb.När det gäller kloster och orthodoxa kyrkor de tillhör Kosova och dess folk,skulle albanerna vilja förstöra de ,kunde dem ha gjort förlänge sen (senast under andra världs kriget).Så därför bör inte inteidentifieras folk med olika speciella orienterings grupper, de kan förekomma i vilket folkslag som helst.Alla såg på TV igår det som hände.
Därför var jag både kritiskt och ifrågasatt K M artikel.Det fattig och skapar bara förvirring och det är det minsta vad alla på Balkan ville.
På Ballkan brukar man säga( bland greker och albaner iallafall),när man säger A så ska man säga B också ,och sen C, osv till den sista bokstaven av alfabeten.
Och till sist inte minst : man maste vara där näre för att förstå på Balkan, inte sitta i vilket hörn som helst och dra slutsatser.
Hampus jag rekomenderar till dig att du läser om Mary Edith Durham -antropholog och hennes beskrivning av Balkan i sin resa.Ett bra start om Balkan historia tycker jag.Om man är intresserat förstås.
allvarligt talat-ni serber
ser ni inte att det handlar inte om Kosova utan det handlar om er,om ni ska fortsätta så här ni kommer att bli Belgrads Pashallak igen,tror jag.Gå och läs lite om Vuk Karaxhic,ni betraktar honom som eran fader.Läs vad han har skrivit.
Balkan, mitt Röda Kors-svar var till Anonym/UCK som påstod att Röda Korset aldrig kommit med en siffra på 200 000. Scrolla upp så ser du inlägget jag kommenterade. Jag säger inte att den är givet rätt, men det är den vedertaget accepterade siffran från alla organisationer. Alla andra siffror är i jämförelse en fråga om godtycke. Anklagelser om manipulation skulle ju lika gärna kunna ha använts om samma organisationers siffror på fördrivna kosovo-albaner vid tiden fär NATO-ingripandet.
Wikipedia är enbart intressant om de i sin tur ger källor som man kan kontrollera, så långt håller jag med dig. Jag dömer förövrigt ingen match. Jag skriver vad jag tycker. Du skriver vad du tycker.
I ärlighetens namn är jag inte överdrivet intresserad av Balkans historia (förrutom den moderna historien). Jag ser den som till stor del irrelevant i sammanhanget. Det som är intressant är frågor om krig, propaganda, självbestämande (som egen stat eller autonomi), självförsörjande, identifikation och nationalitet. Och historia är mer en ursäkt än en orsak för de frågorna.
Så för mig är hela o/a-debatten eller vad som skedde för flera hundra år sedan totalt ointressant. Men så är jag inte en part i målet heller.
JA ja ni kan säga vad ni vill och lura er själva. Illyrer är dagens albaner, Skanderbeg som ni försökte göra till serb, var ALBAN, alla vet det,så ni kan bara ljuga er själva som vanligt, men till slut är det alltid rättvissan som vinner, som nu när Kosova blev stat.
Läs drinis kommentarer och där hittar ni hela sanningen.
Och bulis ord saknas här:
Drinis ord är så tunga så att de kan mosa hela serbien om man lägger på bara 1/10000 del av tyngden.
Buli vi saknar dig här...kom med dina smarta kommentarer..
Hej
Hur kommer det sig att serber och russar kallar varandra för bröder???
Fattar ni inte att ni kommer ursprungligen från Russland. Därför tycker jag att ni ska lägga ner disukssionen om vem som var där först.
Det är ällmänt känt att det albanska folket är en av de äldsta i hela Europa.
MVH
BAC, U KRY
Hej Goran
De länder som inte kommer att erkänna Kosova är såna länder som vi inte vill bli erkännda av.
Det är länder som Ryssland, Kina, Cuba, Venezuela som inte kan stava till DEMOKRATI, MÄNNSKLIGA RÄTTIGHETER, däremor kan de stava till korrruption och en mentalitet som är minst 100 år gammal.
Jag kan bara säga att jag tycker synd om de här länderna, de har mycket att lära sig av bla USA som sätter de på plats så fort det behövs.
MVH
BAC, U KRY
För er som undrade varför en kommentar från och ett svar till Ida dök upp och försvann så skulle de egentligen vara till en annan bloggpost.
Tog bort ett inlägg till om Gud som av någon orsak tyckte muslimer måste skriva namnet på arabiska...
...återigen, jag vill inte ha några religionskrig.
Till "The United States of Albania".
Serber och ryssar kallar inte varandra bröder för att serber skulle härstamma från dem. Hört talas om Indoeuropéer? De kallar varandra bröder pga banden som har skapats med hjälp av den ortodoxa religionen. Ska man vända på frågan, varför ni viftar med USAs flagga då och ser upp till dem? Skulle ni härstamma från dem? Nä, precis..du kanske inser hur dumt det låter.
Visst du kan kalla dessa nationer vad du än vill men du glömmer Spanien och Grekland, som är med i EU. De ska skall, om inget annat, stå för demokrati...Speciellt Grekland.
Drini, du har rätt, albaner fanns det gott om i Serbien. Kan ha varit för ni hjälpte Öst-Ungern under första Världskriget?
AGA MIXH. MITT KÄRA FOLK. LÄSTE ATT NI VILLE SE MER AV MIG HÄR. JAG SVIKER ALDRIG MITT ALBANSKA FOLK! BESA BESË!
Efter att jag läst igenom kommentarer som ni skrivit har jag verkligen förstått det fullständiga betydelsen av ordet FAKTA. Därmed tackar jag er för denna enormt gigantiska kunskap ni spridit till allmänheten. Hoppas bara att alla nyttjar den och somnar klokare i fortsättningen.
Läste där uppåt, någon radesljajevic försökte med meningslösa meningar, lära ut hur meningar skulle stavas med menat mening. Du tappar tråden när du skriver rado, då är det svårt att lära ut folk om meningar.
hej buli välkommen tillbaka...dina kommentarer behöv här,,,stanna kvar
Vlora
Jag är förjävla arg.. förstår om du Hampus inte tillät mitt inlägg att komma med för att det var lite too much, men jag står fast vid det jag skrev.. Serber är Serber inga albaner.. Kosovo tillhör Serbien och inget annat.. och tack Arkan för att du skrev det så enkelt, men jag tror inte albanerna förstår det ändå!
/skorpionen
Vlora, jag antar att du inte e speciellt insatt i kosovos historia eftersom du ber andra att skriva komentarer. Ska ge dig ett litet tips: Sätt dig ner & plugga in lite historia & geografi om "balkan" så kommer du snart att se att både Buli & många andra har helt fel (vilket du säkert innerst inne redan vet)Fortsätt ni med era komentarer om att Kosov"a" som ni kallar det tillhör albaner. Både VI & NI vet att det inte är det som är sanningen.
Hahaha, får mig ett gott litet skratt varje gång jag läser era "komentarer"...
Patetiskt, patetiskt säger jag bara =) =) =) =)
Gud ser allt!
SS
Hej Skorpionen, en liten förklaring till dig och alla andra.
När någon skriver en text kommer den först till mig för granskning. När jag godkänt den kommer den för första gången visas på bloggen. Det handlar alltså om att jag måste ha varit vid datorn för att en kommentar ska komma in.
Det som skrivs på natten kommer exempelvis inte komma in förrän på morgonen och om jag är upptagen med annat kan det dröja ett antal timmar innan era kommentarer kommer in.
Och till "SS", snälla, kan ni alla låta bli att blanda in gudar i bilden. Jag gillar inte att radera texter, men jag kommer göra det när folk börjar använder religiösa attacker.
Men alltså Jössös..anonym 12:35..Ska du säga lilla du , du måste juh skämta. Det är nog ni som ska läsa historia och då menar jag kraftigt ni vet ju för h...v...e inte vad ni snackar om, säger det igen era sagor som ni hittar på håll det för er själva och håll er till den riktiga historian inte nån som ni hittat på och NEJ ni är inte det äldsta folket i europa, så sluta tjata om det!!!
// sonic
det var som jag misstänkte då Hampus ;)
Hela den här diskussionen har urartat inser jag, man blir rädd för sig själv hur hatisk man blir. Alla har rätt till sin åsikt men man ska hålla sin fakta ren. Det här med att du inte tycker om att en del skriver "gud ser allt" är bara ett talesätt de flesta ortodoxa använder. Vi litar på att han ska göra det bästa för människorna. I detta fall tror jag att Han är på serbernas sida, inte bara för att jag är serb själv utan för att jag själv som individ tror på det =)Det kan lika gärna handla om någonting annat, då förlitar vi oss på Gud. Det kan också lika gärna vara något annat som karma vad vet jag..Tror att det var det SS ville få fram, jag kan ha fel och då ber jag om ursäkt isf!
Ah, ok, tack för förklaringen. Orsaken till att jag är väldigt skeptisk till de uttrycken är att det tidigare använts som i "gud ska straffa er". När man blandar in gudar blir allt också personligt på ytterligare ett plan.
Överlag känns stora delar av debatten tämligen okristlig, om en ateist får använda ett sådant uttryck. :P
Med risk för att öppna en andra front:
Jag försöker i den här bloggposten lista vilka länder som erkänner Kosovo, vilka som inte gör det och vilka som avvaktar. Om ni får några uppdateringar gällande detta, säg gärna till. Just nu tycker jag information är svår att hitta, i alla fall i svenska och engelspråkiga tidningar.
Skorpionen, jag släpper inte in inlägg med ord om att "smaka på serbiska knytnävar"...tills dess var du tämligen kristlig. :P
Amen va...? du kunde ju ha raderat det om knytnävarna då.. jag pallar inte skriva om allt det! Vettiga och kristliga.. Hampus, bråka inte med mig så här på kvällskvisten.. upp med det och ta gärna bort det du anser inte passar sig... =)
/Skorpionen
Det var precis det jag menade "anonym 21:30 =)
Han som tittar ner på oss vet vad som är rätt & fel så givetvis är han med oss!
Synd bara att "resten" av världen inte ser lika bra =)
Men jaja... de blir vad det blir. Har tyvärr bara lite svårt att tro att detta skulle kunna lösas på ett fredligt sett. Serbien kommer ALDRIG att acceptera ett självständigt kosovo, inte frivilligt i alla fall & detta kommer förmodligen att sluta med ett nytt krig...
Vilket USA borde vara jääääävligt medvetna om! Men krig verkar de ju njuta av! Usa släpper bomber i världen ungefär lika ofta som jag tar ett andetag...
Har köpt ESC biljetter till finalen i BG & som det ser ut nu kan jag ju ta & torka mig någonstans med dem för någon europafestival ser det ju inte ut att bli =)
Tack hampus för en bra blogg!
Tack för mig!
SS
Skorpion, bloggprogrammet tillåter mig inte att gå in och editera i texter, så det är allt eller inget. Jag kan iofs klippochklistra in i en egen post, men jag var i koma just då. :P
du SS jag kan mycket historia,och jag har upplevt det hemska som du och dina serber har gjort mot oss...jag kan inte ens räkna det hemska som vi har upplevt av er...
Jag tycker att det är inte ens lönt att disskutera Kosova längre, för den kapitlet är slut, ett lyckligt slut alltså för albaner. det är bara att acceptera och gå vidare med era liv...Kosova är en stat från och med den 17 februari 2008, och era barn kommer att läsa om detta och allt hemskt ni gjorde mot oss i 100 år...har ni nån bra förklaring till massakrer i bosnien och kosova som har skakat hela världen?
VLORA
Tack Vlora. I fortsättningen tycker jag att NATO ska bomba med dina och Drins bokstäver...
Nu förstår jag inte, Buli. Vill du ha mer krig? Varför skulle NATO annars bomba? Jag som hade hoppats att du ville ha fred.
Och jag kan inte förstå hur någon kan känna sig hedrad över att få bomber fällda i sitt namn. Det är som att karva in sitt namn i någon med kniv.
Jag hoppas det inte bara är vi från fredsrörelsen som tänker så.
Hampus, innan anklagade du folk för feltolkning, nu faller du i din egen fälla. Att bomba för fred är aldrig fel. Att bomba för krig är något annat. Hoppas Nato aldrig behöver bomba, ifall de behöver kan de låna Vloras och Drinis bokstäver.
Det skulle vara bra för er i fredrörelsen att tänka lite bredare. Att skapa fred är att förstå varför världen gör som de gör, och inte gå mot majoriteten, speciellt NATO. Att, en från fredrörelsen anklaga NATO för mord på fok är inte fredligt. Det är en annan sak att sitta hemma på soffan och äta chips, en helt annan att fatta beslut om etnisk rensning. Glömde skriva, äta chips och dricka cola, och sen försöka spela viktig. Då du inser att NATO skapade fred och etnisk rensning kan jag åtminstone lite hålla med att du bara har fredliga tankar. Får se när du förbättrat dig.
Att känna lukten av kriget är inte samma sak som att prata om den.
Vilka är serberna och vad som pågår nu i Serbien?
Ni har säkert sett på nyheterna de senaste karvallerna i Serbien. USA:s ambassad brinner och serberna sjunger så här:"Noz-zica-Srebrenica" i översättning "Kniv-sträng-Srebrenica"
(Ubij-zakolji-da-siptar-ne-postoji)i översättning “Döda, slakta, så att albaner försvinner”
De våldsammaste personerna i karvallerna verkar vara Ultras som har alltid varit finansierade av Arkan och en bas för serbiska paramilitärer.
Detta är dagens Serbia, en sånt som ingen vill ha att göra med. Det ville inte heller Montenegro den mest naturliga aleaten och vill de att Kosova ska forsätta vara under dem. Patetiskt.
Ska klargöra vad jag bl.a. menade med missförstånd. Jag menade inte att NATO skulle använda Vloras och Drinis bokstäver från deras namn, utan från deras smarta kommentarer..vilket jag misstänkte du tagit fel på...
OCH en annan sak Hampus, i första raden säger du "nu förstår jag inte buli, vill du ha mer krig?" Sedan, sakta med säkert börjar du konstatera saker om mig. Att både ställa en fråga och konstatera sin egen fråga är onödigt att ställa en fråga. Men du tycker säkert om dina egna svar.
Japp, Buli, uppenbarligen missförstod jag dig. Eftersom du skrev att du "i fortsättningen tycker att NATO ska bomba" trodde jag att du verkligen tyckte att NATO skulle bomba. Jag tolkade det uppenbarligen fel som att det verkligen var deras namn du ville använda. Där får jag be om ursäkt.
Annars så är majoriteten inte något bra exempel att hänvisa till. Då hade ju aldrig en minoritet kunnat bryta sig ut till Kosovo, eller hur? ;)
NATO:s bomber dödade folk. De innebar också ett flertal krigsförbrytelser såsom bombandet av Serbiens Radio och TV (mot krigets lagar), bombandet av Belgrads sjukhus och användandet av klusterbomber mot civila. Dessutom användes utarmat uran i bomberna, i sig en krigsförbrytelse. Jag kan med glädje skriva en längre artikel om det utarmade uranets effekter och om hur FN-styret gjort sitt för att inga undersökningar ska göras bland Kosovos civilbefolkning för detta.
Därför är jag inte förtjust i NATO-bomber. Jag ser inte heller att de i det här fallet var särskilt fresskapande, vilket jag nämner i ett tidigare citat då jag citerar deras militära påverkan.
Koma Hampus? =) Jomevisst vi säger väl det då ;)
Jag har inte fattat en grej..
Vart höll ni albaner till innan allt detta hände? Man hörde ingenting från er förutom alla cykelstölder och narkotikabrott (iaf i min stad).Nu helt plötsligt ska ni käfta emot och visa er tuffa helt förgäves för ingen lyssnar (som vanligt). Ni borde ta och tiga och tänka igenom hela situationen.. Ni vill väl inte leva ert liv på lögner? För det är det ni har gjort och fortfarande gör.. Så snälla vlora och Buli provocera inte med felaktiga fakta. Vlora jag tycker synd om dig och alla andra som har fått utstå krig och annat helvete, men varför flydde ni inte till albanien då som ändå låg närmare? Släppte dom inte in er el vad var det frågan om?
Det är som sagt inte över ännu bara för att eran "orm" till ledare har förklarat det självständigt, ni kan ju börja hugga ved och hamstra redan nu, för serberna lär stänga av elen för er, hur självständiga är ni då?
/skrorpionen
Scorpionen, att provocera och att känna sig provocerad är två skilda saker. Att känna sig provocerad av icke-provokationer och dessutom anklaga andra för att man plir provocerad är ännu värre.
Jag, Vlora, Drini och andra albaner är högst fredliga individer, men med ett undantag, vi är inte fredliga mot folk som bara vill ha krig.
Att anklaga ett folk på ett detaljerat sätt som du gör, med stölder, knark och sådant, visar bara varför vi albaner lidit av er i Kosova. Du generaliserar utifrån enstaka fall, saker som även en svensk gjort. Sedan visar det också hur djup och vilken nivå du har i dina egna kommentarer...jag kan säga att de ligger på marken, inte djupt o inte högt heller.
Det verkar som om serberna inte har mer att komma med, då tar de cykelstölder, knark, Den store... osv..
buli
OCH hampus, släpp inte igenom sådan rasistisk kommentar, syftar på skorpion.
Till "Sonic": Jo, vi härstammar får illyrierna som är det äldsta folket i europa. Detta är så löjligt av serber, att vägra inse fakta. Ni har förlorat Kosova nu och det är eget land, vi är äntligen fria från den serbiska regimen som hela världen fördömt, så var har du, "ni" att vara så stolta över längre? Ingenting skulle jag vilja påstå!
Bac, u kry!
till "SS"; Visst har du rätt i att "han där uppe" ser allt! Det är därför som vi albaner fick vårat KOSOVA självständigt nu och det är så bra att ni serber fortätter med era meningslösa demonstrationer som för övrigt hela världen fördömer, men bra att ni visar ert rätta "jag" som alltid varit så våldsamt.
till skorpionen; Du skrev att det enda du hört om oss albaner var om cykelstölder mm från din stad. Då måste jag kontra med att säga ; många från ex Jugoslavien te x serber jobbar för den "undre" världen. Ett bra exempel är Arkan som till slut fick vad han förjändade.
Bac, u kry!
Var jag flydde och hur är inte din sak, ditt folk tvingade mig att fly och det e det som e viktigt!Albanien tog emot nästan 1 miljon albaner under kriget, utan dem hade vi inte klarat oss.Och tyck synd om dig själv för vår "orm" till ledare utropade självständigheten i Kosova och världen erkänner det! Så skorpion nu i fortsättningen håll er till ert land och be Gud att han ska förlåta er!
Som jag sa innan, ni kan demonstrera och sjunka er så lågt det går, men en sak ska ni veta att KOSOVA ÄR MITT OCH MINA
ALBANERS LAND. KOSOVA ÄR EN STAT.
Vlora
Buli, var på gränsen om jag skulle släppa fram det. Förresten, det kan ta tid innan kommentarer kommer fram idag. Helgen är vikt åt japanska vampyrfilmer.
Hahahah, vilken respons man fick.. betyder att det gick rakt i hjärtat på de stackarna.. Jag har inte läst era inlägg så djupgånde och tänker därför inte argumentera. Ni är inte värda det. Fortsätt ni leva som folk uppfattar er så får vi se hur fint ni klarar er.. popusite kurca!
Hallå eller det finns inget smart i Vloras, Drinis eller buli´s komentarer, jag säger bara det: DET är sorligt hur ni tänker, men inte så förvånande ni är juh kosovo-albaner alltså ärligt talat SLUTA hitta på massa det är löjligt. Jag säger det igen KOSOVO är inget land fattar ni, det råkar bara bo lite albaner där men det är inget land för det. KOSOVO tillhör serbien få in det i era skallar och sluta sprida lögner. HISTORIEN säger allt alltså inte eran påhittade historia utan den riktiga
// Sonic
Condoleeza Rice har sagt att Kosova och serbien är två skilda stater. Ännu en stat har erkänt Kosova idag och det är Peru.
Ni serber kanske behöver servetter för att tårka tårarna...servett företaget kommer att tjäna mycket pengar av er ;)
Anonym, nu skulle jag ju inte hänvisa till Condoleeza Rice som ett sanningsvittne direkt. Om du vill kan jag ta fram lite citat gällande Irak och dess massförestörelsevapen... :)
Vet ni vad, jag tror inte riktigt ni kommer någon vart. De senaste inläggen har mest varit upprepningar och diverse försök att reta upp varandra.
Imorgon kväll stänger jag ner den här posten för kommentarer. Ni kan väl försöka skriva något snällt till varandra till dess? Om inte annat borde serberna göra det om de verkligen vill ha Kosovo kvar i Serbien. De flesta argumenten nu senast verkar snarast vara skäl för motsatsen med hänvisningar till cykelstölder och annat. :)
Auu lilla sonic, våra kommentarer är relativitetsteori för dig, och då menar jag den allmänna. Förstår man inte dem kan man nog utrycka sig på det sättet.
Hampus, jämför inte kosovo kriget med irak kriget. Det finns lika mycket samband som om 3=0.
Ingen jämförelse, bara en kommentar till varför Condoleeza Rice kanske inte är den man ska hänvisa till.
Till Sónic; Hallå, hallå! Hur funtad är du egentligen? Vad är det som du och övriga serber inte har förstått; att vi är en egen nation f.r.o.m 17/2-08! Vi sprider inga lögner men hela världen får äntligen se vilka odrägg ni är som håller på som ni gör, förstör, bränner & sjunger nationalistiska sånger, ni är riktiga cetniks!
Bac, u kry!
Bac, u kry!
Grejen är att dessa nationaliska sånger har funnit sen urminnes tider.. vad har ni får sånger som visar hur stolta ni är?
Ja vi är Cetnici hela bunten, men bättre det än ciptarija och ustase... =) Och vad är det för fel på denna gamla visa som är helt underbar då? Ni kanske inte förstår, men tolka dessa ord så får ni se att det inte är så farligt... å denna skall vara nationalistisk? please
Srpska se truba s Kosova čuje,
Srbina svakog da obraduje.
Trubite braćo, silnije, bolje,
opet je srpsko Kosovo Polje.
Srpski junaci, sunce vam sinu,
osvetiste se vi dušmaninu.
Osvetili ste Cara Lazara,
sve Jugoviće, Bogdana stara.
Ivana, Milana, Miloša lava,
Srpstvo im kliče hvala i slava.
Banović Strahinju, Kraljević Marka,
sve nas je srpska rodila majka.
/Skorpionen
Till skorpionen: Inget fel i att ha nationalistiska sånger så länge man inte sjunger om att döda ett annat folkslag son ni har gjort de senaste dagarna. Sen är du stolt över att vara en cetnik?? Thats weird! Att vi är shqiptarija tar jag som ne komplimang *L* det betyder endast att jag är en alban.... ha ha ha
Bac, u kry!
Ja Skorpion ni får och sjunga och drömma om Kosova nu...inte ens i er vildaste drömmar kommer ni inte att få det!
VLORA
Okej, Ni säger att Kosovo har varit ert land under många år och att ni har förtjänat en stat. Var det samma sak i Tetovac, Makedonien? Bodde ni där också i många ord innan ni ville förklara självständighet. Otroligt att ni säger att Serber endast krigar när ni ville ta över en del av Makedonien. Patetiskt!
Den här bloggen skulle snart stängas. Jag passar på och säger till mina serbiska vänner;
GRATTIS TILL ETT SJÄLVSTÄNDIGT
KOSOVA!
FÖRSTÖR OCH GRÅT INTE SÅ MYCKET AV GLÄDJE...
Omoget skrivet av alla albaner härinne..
Ni kommer aldrig bli ett stolt folk som Serberna är.. kanske därför ni försöker ta över vårt land lite i taget. Ja, som Goran sa, hur gick det i makedonien? HAAHA Ni förstod ingenting då och förstår ingenting nu heller...och ändå kryper ni upp från era hål och försöker igen.. GE UPP!
Gå och försök ta över något annat land istället.. se hur bra ni lär lyckas där! Da pojedete sva govna sta ste izasrali...
/ Nationalist
Så, klart för idag! Nu stänger jag ner kommentarer på det här inlägget. 175 kommentarer varav de flesta upprepningar samt 20-25 stycken borttagna. Bloggposten har lästs 1152 gånger varav 756 unika anrop. I snitt de personer som surfat in ägnat 6 minuter på sidan.
Vilket är betydligt fler än jag är van vid. Det har varit intressant att vara ett Expressen-klotterplank en tid. :)
Lycka till allihop, hoppas det inte blir en fortsättning på krigandet och att alla kan nå någon form av försoning!
Skicka en kommentar