2008-02-20

Kosovo, Quebec, Okinawa, Chiapas och självständigheten

Idag har jag läst många artijklar som i mångt och mycket kompletterat det jag skrev om igår. Då skrev jag ett inlägg om vilka stater som kunde komma efter Kosovo om man skulle använda samma kriterier. Här är lite nya uppgifter gällande de länder jag berörde då.

Okinawa

Ett av de potentiella nya länder jag skrev om igår var Okinawa. Igår kom uppgiften om nya protester mot den amerikanska närvaron. Ännu en amerikan står anklagad för våldtäkt på en japansk kvinna. USA har därför infört utegångsförbud från basen på kvällarna och även ytterligare restriktioner.

Chiapas

Aftonbladet har idag en artikel om Chiapas och den legendariske rebelledaren Subkommendant Marcos. Förrutom Mexico i stort skrivs det om "Chiapas böljande och stupande bergsbygder, som i dag kontrolleras av ursprungsbefolkningen, som har tagit tillbaka sin jord för att odla den, och som har byggt skolor, kulturcenter, sjukvårdskliniker".

Kosovo

Reuters skickar ut ett telegram med rubriken "Kosovo-våld visar på risk på partition". Rubriken är aningen märkligt formulerad eftersom skapandet av staten Kosovo just är en partitionering av Serbien. I själva verket handlar detta om det självklara som jag skrev om igår. Att om delar av den serbiska befolkningen ska få bestämma i vilken stat de ska få bo i måste detsamma gälla delar av den nya staten Kosovo. Slovakiens Jan Kubis säger apropåa att erkänna Kosovo:

" För närvarande tänker vi inte göra det. Det finns många skäl, och ett är att självständighetsförklaringen är ensidig. Slovakien har mycket starkt uttryckt vår åsikt att alla lösningar, och definitivt på frågan om Kosovos status, ska komma efter förhandlingar."

Quebec

Quebec nämnde jag bara i förbifarten igår. Idag skriver om Kanadas svårigheter att erkänna Kosovo utan att samtidigt uppmuntra Quebecs självständighetssträvanden. Daniel Turp från Parti Quebecois säger:

"Ett folkbestämmer sig för att bli ett land och andra länder erkänner detta faktum. Och det som är speciellt i det här fallet är att Serbvien är emot självständigheten för en av sina delar och USA, Frankrike och andra länder ignorerar denna invändning. Så om Quebec en gång bestämmer sig för att bli ett land och Kanada protesterar... kommer vi att påminna andra länder om att en protest från en stad inte ska ha företräde över ett folks vilja."

Andra länder som brottas med liknande problem som Kanada har beslutat sig för att inte erkänna Kosovo. Det gäller t.ex Spanien som har problem med den baskiska separatisktrörelsen ETA och Rumänien som har en stor ungersk minoritet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Quebec har redan valt att förbli kanadensiskt i en folkomröstning. Skulle en folkomröstning i framtiden säga ja till självständighet, har jag svårt att tro att Kanada skulle säga nej.

Jag har aldrig hört något om att Japan har några problem med Okinawa. Däremot så har det länge varit snack om amerikanska truppers stora närvaro. Om Japan absolut vill kan de slänga ut amerikanerna, men med tanke på att Kina och Nordkorea ligger i kvarteret tror jag att Tokyo föredrar en skandal som involverar amerikanska soldater före man skadar sin enskilt viktigaste försvarsallians.

Hampus Eckerman sa...

Max, det är inte Japan som haft problem med Okinawa, det är Okinawa som haft problem med Japan. På diskrimineringsmuséet jag besökte i Osaka fanns en lång utställning om hur Okinawa-borna diskriminerats av japanerna. Okinawa var ju tidigare självständigt. Läs här om dess självständighetsrörelse som återigen tagit fart. Än finns det dock ingen majoritet och om det fanns skulle de nog kunna glömma en självständighet.

Quebec har haft en folkomröstning, ja, men Kanada vill absolut inte ha en till.

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt för min förvirrande formulering angående Okinawa. Man kan diskutera självständighetsrörelsens storlek, den får med största sannolikhet inte stöd av majoriteten av Okinawas befolkning.


Som jag ser det så är egentligen självständighetsrörelser i grunden beklagliga. Jag tror att de flesta problem kan lösas med autonomi och liknande medel.

Just Jugoslavien med dess blodiga historia och många folkmord, fördrivningar och liknande under de senaste hundra åren, så finns kanske bara en lösning kvar.

Jag är inte så säker på att t.ex. Skottland och Wales, två av de regioner i Europa med mest framgångsrika självständighetsrörelser, nödvändigtvis kommer att bilda nya stater. Storbritannien har ju redan börjat med en decentralisering som ger regionalt styre i många frågor.

Det är, enligt min åsikt, svårt att alltid lösa dessa problem på samma sätt eftersom det alltid kan finnas kluriga politiska, historiska och kulturella faktorer som påverkar situationen.

Anonym sa...

Lägg även till den moldaviska utbrytarrepubliken Transnistrien till den ekvationen. 2006 röstade 97% av transnistriens medborgare för självständighet, de har redan nu en egen valuta, egna pass, parlament, president. Den (lagom korrupta) regimen stödjs helhjärtat av ryssland och upprätthålls av ryska militärer, oops, internationella fredsstyrkor. USA och EU kallar republiken för "europas svarta hål". Nu borde det väl vara fritt fram även för detta lilla svarta hål att bli erkänt av omvärlden.

Anonym sa...

Kosovo står under FNs beskydd, dvs Säkerhetsrådets. Ryssland stödjer FNs närvaro i Kosovo men ingen stödjer Rysslands närvaro i diverse gamla sovjetiska delrepubliker.