2007-12-22

Illavarslande blog granskar propaganda?

Lite då och då när man surfar runt ser man länkar till en blogg med namnet "Grue Granskar PK-Propagandan". Bloggen, som definierar sig själv som islamofobisk, menar granskning i den mening att den för en populistisk argumentation till fördel för Sverigedemokraterna. Som gammal datornörd känns namnet dock ganska märkligt. En grue är ju nämligen ett monster som brukade finnas i datorspelet Zork. Gruen brukade beskrivas så här:

"Gruen är en illavarslande, smygande närvaro i de mörka platserna på jorden. Dess favoritdiet är äventyrare, men dess omättbara aptit balanseras av dess rädsla för ljus. Ingen grue har någonsin sett dagsljus och endast några få har överlevt dess skräckinjagande käftar för att kunna berätta om det. Gruer har skarpa klor och betar och en okontrollerbar tendens att dräggla och gurgla sig. De är utan tvekan de mest argsinta av alla kreatur; att säga att de är snarstuckna är en underdrift. 'Sur som en grue' är ett vanligt uttryck, t.o.m bland dem själva."

Onekligen är ju detta en passande beskrivning för en blog som argumenterar för Sverigedemokraterna.

6 kommentarer:

Grue sa...

Hehe, nej, det syftar inte på det. Snarare på "färgen" grue:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grue_%28color%29

Anonym sa...

Och bloggens innehåll? Blogginnehavarens verklighetsbeskriving? Några kommentarer eller synpunkter på det han skriver? Eller är det som vanligt bara negativ laddade epitet och argument liknande "vargen kommer", när man pratar om sverigedemokrater? Patetiskt.

Mvh Sven-Olof

Hampus Eckerman sa...

Åh fan, hade aldrig hört talas om färgen innan, Men den tycks vara något att begrunda.

Några kommentarer om innehållet känner jag inte att jag behöver för en blogg som själv definierar sig som islamofobisk. Vad "vargen kommer" har med saken att göra förstår jag inte. Syftar du på invandringen, Sven-Olof?

Anonym sa...

Nej, det är inte jag som hävdar att min blogg är islamofobisk, det är Expo. Loggan syftar till att driva med Expos registreringskampanjer (det står ju "Mvh, Expo, I regimens tjänst sedan 1995 längst ner.)

http://expo.se/www/download/expo-4-07-kriget-mot-islam.pdf

http://gruegranskar.blogspot.com/2007/12/expos-kartlggning-av-den-vxande.html

Hampus Eckerman sa...

Faktum är att jag tänkt skriva om den där Expo-artikel senare. Den känns nämligen extremt slarvigt skriven. Min teori är att man egentligen aldrig brytt sig om islamofobi på Expo utan enbart petat ihop artikeln som ett hastverk genom att se vad man skrivit om tidigare. Jag vet själv bloggar som pekats ut där som inte är islamofobiska.

Det där med att skämtsamt skriva om att vara islamofob, om än menat "ironiskt", och att skriva om "i regimens tjänst" tycker jag däremot är ytterst tveksamt. Det räcker mer än väl för att motivera mitt inlägg.

Anonym sa...

Det var inte tänkt som en kritik mot dig utan snarare för att avhjälpa missförståndet att det skulle vara jag som definierar mig som islamofob. Loggan anspelar ju på "parental advisory" på skivor och tanken är att det ska se ut som om det är Expo som satt upp denna "parental advisory"-logga.

Men det finns andra som blev listade som inte ville sätta upp loggan (som det inte är jag som att upp) eftersom det var risk att folk skulle missförstå den. Om du nu missförstod detta också kanske jag får ta bort den. Får se hur jag gör.