2007-12-07

Blattar mot blattar? Flumm till försvar

Zanyar Adami skriver i Expressen om åsiktssspridaren Dilsa Demirbag-Sten och folkpartisten Nyamko Sabuni. Jag måste erkänna att det tog mig en del tid att läsa texten eftersom jag mest undrade över hur många gånger Adami skulle lyckas få in ordet "blatte" i texten. Femton gånger blev det till slut.

Efter att ha lagt Adamis starka fokus på rasen av dessa två politiker åt sidan började jag läsa om debattartikeln för att se vilken del av deras politik han försvarade mot dess kritiker. "Därför har Nyamko och Dilsa helt rätt" kallas hans debattartikel? I vad?

Inget alls visade det sig. Adami var bara arg över att vissa personer han kallade blattar vågade ha andra åsikter än den folkpartistiska blatten och expressens åsiktsspridarblatte. Vilka åsikter gjorde detsamma och det får man överhuvudtaget inte reda på. Alla måste helt enkelt hålla med!

Låt mig vända på argumentet. Varför ska Demirbag-Sten, Adami och Sabuni dissa sina kritiker? för att citera Adami själv: "Det är inte ovanligt att invandrade män dissar invandrade kvinnor som tar för sig eller säger emot." Och uppenbart är ju att Adami starkt dissar alla kvinnliga kritiker till Sabuni. Sabuni har i tidningen gått ut och sagt att alla tonåriga invandrare måste blotta sina kön i skolan för att undersökas för könsstympning, något som alla blattar tycks vilja göra mot sina kvinnor. Säkert Adami själv också, men han smyger förstås med det. Den uslingen!

Hur bemöter Adami de som uttryckligen är mot Sabunis och Demirbag-Stens politiska kränkningar? Han dissar dem. Inte med ett ord nämner han deras farhågor och hur kränkta de blivit.

Intressant är hur negativ värdering Adami nu lägger i ordet mot sina kritiker. De är "blattedebattörer". De är en del av "blatterörelsen". Inget att ta på allvar. Adami själv har ju fått en fin anställning nu. Uppenbart är att han inte räknar in sig själv bland blattar längre, trots sitt skrivande för blattetidningar, boende i blatteförorter och blattevänner som han gärna skrivit om tidigare. Hade han sagt sig tillhöra samma rörelse hade han ju inte kunnat gå till attack längre och då hade Expressen inte tagit in hans debatt-artikel.



Mer nyheter:

  • Representanter för alla svenska partier kritiserar Israel för deras ockupationspolitik. Carl Bildt menar att "en lösning på konflikten mellan Israel och Palestina måste baseras på folkrätten och 1967 års gränser, om än med justeringar". Vi får utgå från att han menar att justeringarna innebär att Israel lämnar tillbaks mer land än vid -67 års gräns för att kompensera palestinierna för deras lidande. För inte kan han väl mena att palestinierna ska bli av med ännu mer än de 78% de redan blivit av med? Hade Carl Bild menat minsta allvar med sin kritik hade han naturligtvis krävt att Israels extra fördelaktiga handelsavtal med EU hade dragits in eftersom de kräver respekt för de mänskliga rättigheterna vilket ju Carl Bildt menar att Israel saknar.


  • Analys av valet i Venezuela pekar på att Chavez förlust, där 28% av befolkningen röstade emot honom, berodde främst på att det låga valdeltagandet, men också på att handelskammaren aktivt arbetade för att dra in varor från hyllorna och spenderade pengar på propaganda.



Billy Joels "Christmas in Fallujah" - Jul i Fallujah

9 kommentarer:

Ida sa...

Israel kritiserades av USA också!
Kolla länken:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=996009&lid=senasteNytt_275227&lpos=rubrik_996009

Ida sa...

Hampus,
Jag klistrade in namnet Zanyar Adami i googel för att se bild på personen, och då kom jag ihåg att jag för länge sen åt lunch med den där kille, på ett möte där vi talade om ett projekt med Gringo.
Kille kör en oidentifierad stil gällande frågor om människor med invandrarbakgrund i det här landet. Det som kändes konstigt är att han försöker bagatelisera rasismen, diskriminering och nazismen i Sverige, genom att ta upp detta liksom med skämt och skoj, typ "Titta vad kul är det!"
Samtidigt, genom osmaklig skämt försöker han ettablera ordet "blatte" och förklara människor med invandrarbakgrund liksom "sympatiskt dumma".
När jag förklarade till honom att jag känner mig inte som svensk, inte som bosnisk och inte italiensk heller, för att allt detta känns som väldigt trångt för mig och att jag väljer gärna kalla mig som europeisk, - var han stum.
Hur ska jag plötsligt kalla mig för blatte..?! Blatte - vart?
I vilket land är jag blatte..?!
Europa är mitt hem!
Det räcker för mig att vara 2 veckor i Grekland och att känna mig hemma. Överallt hittar jag mycket starka kopplingar med min identitet, livstempo kan jag snabbt fatta, livsstil är det lätt för mig att förstå i Frankrike, Finland eller Bulgarien - spelar ingen roll.
Jag sa till honom att han känner sig som blatte kanske för att han kommer från en annan kontinent och kanske jag skulle få samma känsla på hans hemmaplan.
När jag kom till Sverige, kunde jag 30 000 svenska ord utan att vara medveten om det (!) Ja, vi i Europa har ca 30 000 internationella ord som snorar sig i varje land liksom: informacija, informazione, information...
30 000 ord är det en hela läxikon!
Och jag behövde inte leta i svensk översättning om vad betyder t.ex. tunnel, asfalt, trotoar, garderob, park, soffa, osv.
Jag märkte att kille har otroligt starka komplex så därför sa jag det.
Saboni kommer från en annan kontinent också, och generaliserade alla muslimer efter könstympnings traditionen som utförs i några afrikanska länder. Sen fick hon generalisera alla människor med invandrarbakgrund genom att påpeka om att språket är nyckelproblem - Alltså ingen har vilja eller intresse att lära sig språket (!)
Jag kommer livstid att stava fel ibland o kommer alltid att tala med dialekt, vilket är naturligt. Det är en del av min identitet, faktiskt! Min svenska försämrades för att jag bodde i Italien och sen i N.Y. Men att det ser man som "problem" - no capitto..! Va..?! :o) Galet!
En del människor måste bota sina komplex o dåliga livserfarenheter först innan dom uttalar sig om "invandrare" eller "muslimer".

Hampus Eckerman sa...

30 000 ord är kaxigt, det är i princip en persons hela ordförråd. Undantaget är dock Shakespear som jag tror använde närmare 150 000 olika ord för sina böcker.

Adamis strategi är annars inte ovanlig, det är som när tjejer kallar varandra för bitch för att avdramatisera. Problemet är att Adami hakat upp sig på det i alldeles för hög grad och använder det i både tid och otid, tills det får en dålig klang igen. Strategin blir då helt misslyckad.

Gringo var ett bra projekt, men nu senast verkar Adami vara mer intresserad av det gamla etablissemangstänket.

Ida sa...

hehehhe...
Jo, kanske kaxigt 30 000 internationella ord, men jag tror att det är MINST 30 000. Latin och vana att låna ord från andra europeiska grannar är utan någon räkning! Jag förstår allt som polacker, bulgarer, slovaker, tjäcker talar - pga bosniska och kunskaper i ryska.
Sen förstår jag spanska, franska lite genom att jag kan italienska.
Resten av Europa kan jag förstå genom kunskaper i engelska och svenska..! Eller någon annan mix :o)
Så Europa är mitt hem..!

Som du sa, Gringo var ett bar ide, men jag sa till dig att han bagateliserade det och fick lägga allt på jätte låg nivå!
Synd. Därför många stack från Gringo.

Galaxa sa...

Gringo var barnsliga från början! Deras debatter var oftast skrattretande fjortisaktiga. (apropå det där med "bitch" - du har helt rätt Hampus - "blatte" är ett försök att avdramatisera. Men det fungerar bara tills man fyller 16!)

Märkligt egentligen att när någon med utländsk härkomst eller som tillhör någon minoritet uttalar sig på ett sätt som skiljer sig från det stipulerade inom gruppen - eller det som majoriteten bestämt att man ska tycka om man är "sån" - så är man en svikare. Vem avgör det?

Att tycka att Sabuni inte har rätt till åsikter om slöjor före 15 års ålder är generellt mer upprörande än att någon "vanlig" svensk gör det! Det är ungefär som när en jounalistkompis inte ansågs kunna göra ett reportage om mode - för att det inte hade någon "samisk anknytning" - journalisten är nämligen same och arbetade vanligtvis inom samiskt media. Oförmögen alltså att se saker från annat perspektiv än det samiska! Eller?

Jag anser attt man måste få ha åsikter ut andra perspektiv än de perspektiv som andra tycker man ska ha. Att diskutera slöja och hedersklädsel ur ett genusperspektiv t.ex. är ju f-n helt omöjligt utan att bli kallad islamofob! Även för den som är muslim!

Jag vet inte hur man ska komma till rätta med kvinnlig omskärelse! Sabunis åsikt i frågan (som f.ö. inte riktigt matchar den beskrivningen du ger = "alla tonåriga invandrare måste blotta sitt kön i skolan...") är kanske inte rätt. Men i all energi men lägger ner i att vara indignerad över att oskyldiga drabbas - glömmer man bort förnedringen och kränkningen som kommer av att bli omskuren. Och alla energi man lägger ner på att (helt plötsligt och ganska oväntat!) försvara religionen blockerar omsorgen om de flickor som mår dåligt av att inte kunna ta avstånd från de inslag i sin familjs kultur som kvinnor (och män) i Sverige, Skandinavien och många andra delar av världen kämpat hårt för att lämna.

Zanyar Adamis påklistrade försök att vara käck, liberal och nytänkande gör inte saken bättre. Jag förstår helt Ida d:s invändingar mot "populariserande" av ordet "blatte". Det där med "sympatiskt dumma" är huvudet på spiken! In i ett fack bara! Och stanna där!

Hampus Eckerman sa...

Naturligtvis har Sabuni rätt att ha en åsikt, men detsamma gäller ju de som kritiserar Sabuni. De ska inte bli kallade för "dumma blattar" för att de har en annan orsak.

Idag tror jag inte att jag känner till ett enda fall av kvinnlig omskärelse som skett i Sverige. Jag kan dock ha fel, något enstaka kan ha skett. Att av detta skäl kontrollera könsorganen för alla invandrarkvinnor måste vara det mesta kränkande och fördomsfulla som går att tänka sig! Inte undra på att folk är förbannade på Sabuni. Religionen har ju inte med den saken att göra, sedvänjan är också vanlig bland kristna.

Ida sa...

Nej, Galaxa, jag tycker inte att man kallade Saboni för islamofobisk för att hon fick ifrågasätta slöja för 10 åriga tjejer. Jag skulle aldrig kalla dig för islamofob för detta heller och själv tycker jag att kritiken är rymlig.
Saken är att hon hetsade folk inför valet, i syftet att dra uppmärksamhet och att plocka upp röster för positionen hon fick.
En del politiker får makten genom folkets rädsla - vilken är terrorismens definition! ehehehehehehh....!
Ja, hon gick ut o sa att i Sverige behöver vi inte Koranskolor för att där tränar man självmordsbombare! Och folket i skräck började ge henne stöd.
Sen anklagade hon en muslimsk friskola om att två tjejer där är könstympade fast det visade sig att hennes påstående var falskt!
Efter detta har skolan anmält henne och nu är hon tyst!
Jag är muslim, men jag har aldrig hört talas om könstympning tills jag kom till Sverige. Och det är någonting som existerar bland somalierna (!) Någonting som inte har den minsta koppling med islam.
En människa utan islamhat eller fobi vet detta men inte Saboni.
Och som en politikern, borde hon inte generalisera muslimer, 1,5 miljard människor på jordklotet, för att detta är hat & fobi, som borde man inte sprida i samhället.

Jag ska skriva om könstympning, månggifte o andra konstigheter så kan vi diskutera ännu mer.
Jag gillade din kommentar när du sa att islam borde ge chansen till en kvinna att ha flera män också..!
ahhahahahahaha....!
Tänk att jag säger det till någon mulla...?! :o)
men jag är tillräckligt "konstig konstnär" att jag verkligen skulle våga skoja på det här sättet :o)
Jag brukar att chocka dom ibland :o) Speciellt Saudierna som kommer på möte där i moske..! En av dom frågade mig om vart min man är då frågade jag tillbaka: Vilken man..? Jag har flera.

:o)

Och jag vet vad han tänkte: "Så är det med europeiska kvinnor!"

Galaxa sa...

Sara Mohammad (Glöm aldrig Pela och Fadime) har argumenterat för hälsoundersökning för flickor, på samma sätt som för pojkar (med den skillnaden att det rör sig om olika kön, då). Hon undrar bl.a. varför det blir ett sådant ramaskri när det handlar om det kvinnliga könet i jämförelse med pungundersökning av pojkar? En hälsoundersökning behöver heller inte ha som sin huvuduppgift att hitta könsstympade flickor utan faktiskt för att främja barnens hälsa. Som samhälle ska vi skydda våra barn - en häloundersökning behöver inte vara kränkande alls. Men det är klart: om du fått lära dig att din kropp är fel på något vis, blir det svårare. Därför får hälsoundersökningar inte bara vara själva undersökningen, utan vi måste tala om och ev. förändra synen på kroppen. Detta gäller för alla, inte enbart invandrade svenskar.

Sabuni har en något för "vass" approach. Till viss del beror detta på hennes sätt att tala, men hon är nog ganska hårdnackad. Dessutom hoppar det rejäla grodor ur munnen på henne ibland, vilket förstås inte är bra, men mänskligt. Tvivlar på att hon verkligen står för allt som hoppar ut. Vi får väl titta på vad hon gör, helt enkelt.

Ida D. Underbart! Se till att du dokumenterar deras ansikten någon gång då du släpper bomben att du i själva verket idkar månggifte! Haha!

Hampus Eckerman sa...

Vad har Pela och Fadime med könsstypmning att göra? Varför dra upp de namnen när det gäller tvångsgynekologiska undersökningar?

Teoretiskt sett skulle det kunna ha med barns hälsa att göra. Men det är inte i det perspektivet det tagits upp. Och inga skäl för att det skulle ha med hälsa att göra har anförts.

Om Sabuni inte står för det hon säger ska hon inte vara minister.