2007-12-09

Gringon Zanyar Adamis del i etablissemanget

I förrgår skrev jag om Zanyar Adamis debattartikel i Expressen och om hur han gör politik till personfrågor för att på så vis få plats i etablissemanget. Nu har jag sett att han själv skrivit en förklaring i Metro om varför han plötsligt vänt sig mot de han tidigare påstått sig företräda:
"Egohöjningen är ett sätt att säga att du är en av oss, att slita dig ifrån den marginaliserade grupp du kommer ifrån. Du får smak på det goda livet. Blir bjuden på fester. Champagne. Snittar. Behandlas med labil respekt. Allt för att du ska glömma bort varför du ens började och vilka du kämpar för. Etablissemanget ”kramar sönder” dig och gör sitt bästa för att sluka upp dig."

Adami får "Det Stora Journalistpriset" 2005 som en ingång till etablissemanget

En annan som uppmärksammat Adami är Nima from Iran. Hon skriver, apropå att Adamis tidning Gringo gick i konkurs och han nu vill starta en ny:

"Men Zanyar Adami vill göra comeback så han snackar massor av skit och fjäskar för en inkompetent minister. Förresten, ni vet väl vad hans nya tidning kommer heta? Zanyar Adamis nya tidning heter Adam. Just det, Adami har grundat tidningen Adam. Jag vet det är egoistisk att döpa en tidning efter sig själv men Zanyar Adami är ju en känd egoist.

Varför ogillar jag Gringo och Zanyar Adami? Jo, först och främst säger jag det personliga anledningen. Jag tycker inte om att någon kallar mig blatte. Kalla mig iranier, svensk, människa, men kalla mig inte blatte. Zanyar Adami delade upp Sverige i två delar. För honom fanns det blattar och svennar. Han exploaterade det här temat och det skadade debatten om integration."

Nima hänvisar också till en SvD-artikel som förklarar varför Sabuni är så illa omtyckt, även om Adami menar att alla de muslimer som inte stödjer henne är fördomsfulla blattar. Sabuni citeras med åsikter där hon vill tvångsavkläda muslimer deras slöja och sedan specialgranska deras könsorgan. Måste alla "blattar" stödja sådant?

En annan Gringo-kritisk blogg är Adios Gringo:

"Men i samma artikel får vi till Gringos stolthet veta att Leif Silbersky argumenterat för rätten att kalla folk “svartskalle” med hänvisning till Gringos frekventa användning av ordet. Tyvärr gick det nu ändå inte så bra för Sjödin, men vi hoppas att Gringo fortsätter sin viktiga kamp för allas vår rätt att få kalla andra för svartskallar."

Så nog tycks det som om Adami inte är särskilt populär i de kretsar som han en gång påstod sig vilja företräda.

1 kommentar:

Ida sa...

När jag kommer på ett möte med mina konstnärliga ideer & projekt, då brukar jag säga rakt upp: "Här är min projekt. Ni kan bara hänga med eller vägra att hänga med. Vi kan diskutera om HUR ni kan hänga med. Men, ni ska definitivt inte blanda sig i den konstnärliga biten som jag redan har skapat! Det tillåter jag inte!"

Kanske lite kaxigt, men jag kan inte köra projekt på ett annat sätt. Helt enkelt för att en del människor bagateliserar konstideer och tror att man kan förhandla där liksom på torget och snacka om man ska köpa 1 eller 10 KG potatisar!
Konstideer är unika och man måste behandla den som unikt.
Trots att jag sa så på möte med Adami, försökte han lägga fram sina löjliga, bedrövliga och totalt barnsliga förslag i MIN konstide (!) Jag kan inte gå i detaljer, men hans ideer fick sänka mitt projekt på jätte låg nivå, det var sååååå oseriöst och han med sina kommentarer bagateliserade det som jag lagde fram.
Efter lunchen med honom plockade jag upp mina papper och sa till honom att det skulle kännas lättsamt för mig om han skulle totalt glömma bort mitt projekt.
Han sa:"neeej! Ideen är super bra!" - Jo, det vet jag! Självklart, men du är inte rätt person att driva ideen med.
Visst, han kan forsätta i någon annan sandlåda utanför Gringo, bagatelisera så viktiga frågor i samhället liksom diskriminering, rasism o integration, men inte med mitt hjälp!
Hans förslag (som talade han om på mötet), att intervjua Jimmy (Sd) ledare och fotografera honom medan han äter kebab - var det värsta jag har hört!
Men för honom var det kul & roligt (!) Han gjorde Gringo löjligt, oseriös, precis som hans stil säger att man ska göra även med värdefulla och viktiga ideer.