"Baserat på mina erfarenheter i den delen av världen där det är mycket marin aktivitet är det väldigt svårt att försöka urskilja [vem som talar i radio kanalen]."
"Under de senaste åren har de amerikanska skeppen fått stå ut med en mysterisk, men fulmunnad röst känd under den etniskt förolämpande signaturen "Fillipinska apan", som antagligen är mer än en person, som lystnar in på radio traffiken mellan skepp och sedan hoppar in i konversationen med förolämpningar, tjattrande med vidriga epitet.
Kvinnor i marinen - en helikopter pilot som anropar en tanker till exempel - som blir avlyssnade över radion får utstå extra degraderande behandling.
Flera förare på marinens skepp som intervjuats av Navy Times framför möjligheten att det är apan, eller en imitatör, som är den som figurerar i videon."
En iransk patrullbåt i Hormuz-sundet
"Han brukade hålla på hela natten. Karln är tokig! Men vem vet hur många fillipinska apor det finns? Kan det ha varit en falsk sändning? Absolut."
Fyra dagar senare anföll USA, som också stod på Iraks sida i kriget, Iran i vad som var det största sjöslaget sedan 2:a världskriget. Sex iranska patrullbåtar, liknande de som sågs i den senaste incidenten, sänktes och ett av Irans största krigsfartyg försattes ur bruk tillsammans med en torpedbåt. Amerikanarna själva förlorade en helikopter. Två iranska oljeplattformar skadades också, vilket internationella domstolen i Haag, efter ett yrkande från Iran, konstaterade var ett brott mot krigslagarna. Här kunde det hela tagit slut om inte USA beslutat sig för att kalla in USS Vincennes.
En av de iranska oljeplattformar som USA attackerade 1988
Den 3:e juli 1988 skulle ett civilt iranskt fartyg flyga från Bandar Abbas i Iran till Dibai i Förenade Arab Emiraten. När det passerade över Hormuz-sundet besköts det med flera missiler från USS Vincennes. Planet exploderade och alla 290 personer ombord dog, därav 66 barn och en gravid kvinna. För sitt nedskjutande av det civila passagerarfartyget förseddes all besättning på Vincennes med dekorationsband för deras deltagande i strid och luftkrigföringskoordinarorn blev särskilt medaljerad för sin förmåga att "snabbt och precisist avsluta eldgivningsproceduren" och för sin "förmåga att hålla sitt lugn och tillförsikt under eld". Från ett passagerarflygplan.
Krigsfartygen som USA har placerade i Hormuz-sundet har i allt praktiskt samma funktion som USS Vincennes. Vi får hoppas att de inte är lika ivriga på avtryckarfingret.
Den iranska frigatten IS Sahand som attackerades av USA 1988
Hormuz-sundet är fortfarande en av de mest strategiska platserna i världen, 30% av världens olja passerar genom sundet. Efter amerikanska hot har Iran kraftigt uppgraderat sitt försvar. Nya "undervattensmissiler" har tagits fram samtidigt som USA p.g.a kriget i Irak tvingats flytta över 11 000 sjömän till marktrupperna. Det amerikanska försvarets säkerhetstjänst DIA konstaterade också att Iran kan, om än "tillfälligt" stänga ner alla trafik i sundet med hjälp av en kombination av minor, u-båtar och missiler. En bra analys över de medel Iran har att tillgå finns här.
Att i det läget leka Cowboy måste ses som totalt oansvarigt.
5 kommentarer:
Hej igen, Hampus...
Jag håller inte med dig för fem öre, men jag tror att jag har löst "spökröstens gåta".
Svaret finns på min hemsida!
Kör hårt... /Erik
Kändes inte riktigt som något nytt i din text om ursprunget? Det var väl mest en spekulation om att rösten skulle komma från en supertanker i närheten. Radiosändningar över vatten har ju en långt längre räckvid så det kan lika gärna ha varit ett skepp som ligger vid ankar någonstans.
Håller dock med dig om att det tycks varit ett skämt som gått överstyr, även om den "fillipinska apans" identitet nog kommer förbli okänd.
Märkligt dock att inga svenska tidningar har skrivit om det hela.
Det är bara du och jag som skött bevakningen av "Hormuzintermezzot" här i Sverige... Från olika perspektiv, minst sagt ;-)
Jag kan lite tyska, franska o. holländska också - men även inom dessa språkområden (press, bloggar, etc) har det varit dött...
Vi två var veckans hjältar, och tacka blogspot för det... hehe
Om grisar kunde flyga...eller för den delen fartyg :-)
Nu har dock svenskan skrivit om det. Samma källa som jag, men först dagen efter. Och efter att mina inlägg kom upp på Knuff.se.
Kan det betyda något? :)
Skicka en kommentar