2007-11-17

Sluta spotta på kristna

Den israeliska tidningen Haaretz skriver om de religiösa judarnas ovana att spotta på kristna. En präst i den grekisk orthodoxa kyrkan vevade ner rutan då en äldre herre i kippa knackade på den. När fönstret kom ned spottade mannen honom direkt i ansiktet. Haaretz skriver:

"Prästen föredrog att inte göra en anmälan hos polisen och berättade för en bekant att han var van vid att bli spottad på av judar. Många av Jerusalems präster får utstå trakasserier av denna sort. För de mesta ignorerar de det, men ibland kan de inte göra det."

Vid ett annat tilfälle spottade en jude på ett 1600-tals kors som bars av den armeniske ärkebiskoppen vid en procession till den Heliga Graven. Armenierna säger att detta har pågått i år:

"När en attack sker mot judar var som helst i världen blir den Israeliska regeringen förgrymmade, men varför tar de inte hårdare tag när våran religion och stolthet blir skadade?"

Under hela Purim-högtiden, då israelerna firar mordet på 75 000 fiender samt deras fruar och barn, håller sig många kristna inlåsta skriver Haaretz. Den tidigare rådgivaren till borgmästaren, Shmuel Evyatar, säger:

"Jag är säker på att fenomenet skulle upphöra så snart som rabbiner och välkända utbildare skulle fördöma det. I praktiken så ignorerar rabbinerna det eller t.o.m stödjer det."

Jerusalem Post skrev den 5/9-2004:

"Tidigare i år attackerades en armenisk präst av fyra yeshiva studenter i Jerusalems gamla stad, ett bråk som startades när en av yeshiva-studenterna spottade på den svartklädde prästen utanför det armeniska kloster där han bor."

Även Professor Israel Shahak, överlevande från den nazistiska förintelsen, har skrivit om vanan bland vissa judar att spotta på kristna:

"Att vanhedra kristna religiösa symboler är en gammal religiös plikt i judendomen. Spottande på korset, speciellt på krucifixet, och spottande när en jude passerar en kyrka har varit obligatoriskt sedan 200-talet för fromma judar.

I forntiden, när fatan från antisemitism har varit verklig, har de fromma judarna beordrats av rabbinerna att antingen spotta så att orsaken skulle vara okänd eller att spotta på bröstet, inte direkt på korset eller öppet framför kyrkan.

Den ökande styrkan hos den judiska staten har gjort att dessa vanor blivit mer öppna igen, men det ska inte misstagas: Att spotta på korset för konvertiter från kristendomen till judendomen, organiserade i Kibbutzen Sa'ad och finansierad av den Israeliska staten är en handling av judisk fromhet."

Antalet judar som idag spottar på kristna är okänt, men det gör det inte mindre obehagligt för de som drabbas. Samtidigt säger Vatikanens sändebud att kontakterna med Israel förfaller mer och mer. Israel har brutit löften om att lätta på reserestriktionerna för katolska präster. Sändebudet, Pietro Sambi, säger:

"Jag måste vara ärlig, relationerna mellan den katolska kyrkan och Israel var bättre när vi inte hade några diplomatiska kontakter. [...] Alla kan se vilken sorts tillförlit man kan sätta till Israels löften."


Uppdaterad 2007-11-17: La in en länk gällande Purim som diskuterar i vilken betydelse våldet firas under högtiden.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var ju verkligen överraskande, nästan så jag inte tror på det. Detta har jag nämligen aldrig ens hört talas om. Vad kan det komma sig?

Hampus Eckerman sa...

Tja, jag har hört om det från kristna som besökt Jerusalem, men jag har aldrig någonsin sett någon skriva om det i svenska tidingar. Första gången jag läste om det var i en bok av Israel Shahak, jag tror att det kan ha varit i hans bok "Jewish History, Jewish Religion", även om det kan ha varit i boken "Jewish Fundamentalism in Israel".

Annars är det bara att följa länkarna så ser man att det pågått ett tag.

Anonym sa...

Jag vet inte varifrån du fått idén om att Purim handlar om mord på 75 000 fiender samt deras fruar och barn. Purim-högtiden firas till minne av hur Ester räddade det judiska folket från att bli mördat.

Hampus Eckerman sa...

Korrekt, men detta gjordes genom att döda 75 000 fiender samt deras hustrur och barn. Detta är ytterst relevant eftersom det var just därför Baruch Goldstein valde att storma en moské och döda 50 palestinier just på Purim.

Anonym sa...

I Ester kapitel 9 står det att judarna mördade 500 personer, inte 75 000. Eftersom de historiska beläggen för historien är oklara finns bara berättelserna i Tanak.

Hampus Eckerman sa...

Aqurette, du kan inte sluta läsa vid Esthers bok 9:5 som bara handlar om citadellet vid Susa. Läs också 9:15:

"Meanwhile, the remainder of the Jews who were in the king's provinces also assembled to protect themselves and get relief from their enemies. They killed seventy-five thousand of them but did not lay their hands on the plunder."

Uppenbarligen är du dåligt påläst. Annars har du naturligtvis rätt i att de historiska beläggen är dåliga, antagligen har detta aldrig skett på riktigt. Det minskar dock inte den religiösa betydelsen.

Anonym sa...

Hempus:
Stämmer. i 9:16 står det 75 000. Jag hade fel. Anledningen till att jag spontant ifrågasatte din uppgift är att jag aldrig hört talas om något Purimfirande som fokuserar på dessa mord. Det är judarnas räddning undan undergång som firas.

Hampus Eckerman sa...

Antagligen för att Purim är en så vanlig festlighet bland alla judar, religiösa eller icke, att det kan vara svårt att förstå att mer fundamentalistiska grupper läser in annat.

Problemet med räddningen är ju just hur den går till. Det handlar om ett förebyggande krig. Att förgöra fienden för att slippa bli förgjord. Det var i den logiken som Baruch Goldstein ansåg det var acceptabelt att döda 50 muslimer i en moské i Hebron för att hindra att dessa muslimer senare skulle förgöra Israel.

Elliot Horowitz har skrivit om detta i boken "Reckless Rites - Purim and the Legacy of Jewish Violence".