2007-06-30

USA:s krig för knarket

Maj Wechselmann har läst samma bok som jag (The Politics of Heroin) om CIA:s inblandning i narkotika-trafiken och skriver om den i Aftonbladet. Den stora skillnaden är att hon har läst den nya updaterade utgåvan från 2003 medans jag läst den gamla från 1972. Dessutom har hon haft boken bredvid sig medans hon skrivit, medans jag fått skriva från minnet.

Därför är hennes artikel mycket bättre än min. Som komplement vill jag också rekommendera Cocaine Politics som även den berättar om hur The War on Drugs oftast blir The War for Drugs när CIA:s allierade behöver pengar för att rusta sina miliser mot olika sociala rörelser.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även den har en helt annan inriktning så är "Den gode fienden", av den norske samhällsforskaren Niels Christie, en mycket insiktsfull bok om USAs "War on drugs", som rekommenderas starkt! Den tar för övrigt även upp fängelseekonomins betydelse för USA och hur en privatiserad fångvård där entrepenörer konkurerar om det billigaste sättet att taga människor av daga. Otroligt skrämmande.