2007-06-14

Hong Kong, Massakern vid himmelska fridens torg, Kinesisk hälsokost och Militära utgifter

Då mitt 30-dagars kinavisums utgång sammanföll med en kraftig förkylninm några vänliga schweizare bjudit på, beslöt jag mig för att inte tackla den kinesiska byråkratin i en kamp för förlängning utan återvände istället till Hong Kong. På vägen till mitt Hotell passerade vid en stor park där den lugnaste rocckkonsert jag någonsin sett pågick. Tiotusentals människor stod med tändare uppsträckta i luften, likt ett hav av lyktgubbar. Medans stilla musik pumpades ut ur högtalare i takt till en äldre herres tysta oreringar.

Nu var det inte en rockkonsert, utan lugnet berodde på att det var en minneshögtid för massakern vid himmelska fridens torg 18 år tidigare. Sen dess har många massakrer skett i många olika länder och få personer brukar markera denna årsdag, men detta år fick man oväntat stöd av ledaren för Hong Kongs pro-kinesiska part, Ordförande Ma Lik.

Som en Hong Kongs version av Per Ahlmark berättade Ma för några reportrar att kommunistpartiet aldrig hade massakrerat några människor vid himmelska fridens torg och eftersom Hong Kongs befolkning var så opatriotisk att de trodde på västerlänningarnas version så kunde de knappast få full demokrati förrän 2022. Så kom det sig att massor av människor som aldrig tidigare demonstrerat stod med lyfta tändare och stearinljus.

* * *

Mitt hotell i Hong Kong visade sig ligga precis bredvid stadens IKEA, vilket var både en välsignelse och förbannelse. En välsignelse då jag efter över åtta månader återigen kunnat avnjuta såna läckerheter som lakritsbåtar och princesstårta, en förbannelse eftersom delikatsserna inte är kända för sitt låga kaloriinnehåll.

För att försöka kontra detta ohälsosamma matintag sprang jag in i en kinesisk hälsokostaffär. Här kunde jag köpa torkade sjögurkor, sjöstjärnor, märkliga örter och saker som varken bör beskrivas eller nämnas vid namn. För att visa god vilja köpte jag två torkade ödlor på pinne. Jag förstod dock inte hur de skulle tillagas, så nu ligger de i ett paket påväg mot Sverige. Om någon kan tipsa om recept kan vi laga till en måltid tillsammans och avnjuta till ett gott vin.

* * *

Läser i tidningen om det hemska kinesiska militärspenderandet. Det har ökat så till den milda grad att det passerat det pacifistiska japan. Om de otäcka kineserna fortsätter så här kanske de t.o.m kan passera Storbritannien! Inte undra på att våra anglofila tidningar är upprörda.

Även ryssarna är påtagligt skurkaktiga läser jag i Svenska Dagbladet. De har dragit tillbaka alla tunga vapen från de europeiska delarna av Ryssland och placerat dem bakom Ural-bergen och dragit ned sin militär med 300 000 personer. Detta samtidigt som NATO byggt två nya militärbaser i Rumänien och Bulgarien, nya vapen skickats till Öst-Europa och USA avbrutit ABM-avtalet och vill placera misilsystem i amerikanska miitärbaser i Polen och Tjeckien. Nu hotar de usla ryssarna att inte avrusta mer om inte USA slutar upprusta vid deras gränser. Det är småsint av dem och svensk militär gör rätt i att måla upp hotbilder och kräva mer pengar. Hur ska de annars kunna motivera att svensk militärbudget inte minskat ett dyft samtidigt som personalstyrkan halverats?

Inga kommentarer: