2007-10-20

Punken har äntligen nått Islam

Idag blev jag riktigt glad när jag av en slump fick höra låten Punk Islam. Denna höjdarlåt är gjord av det italienska bandet CCCP-Fedeli Alla Linea. Jag har ingen aning om vad texten betyder, jag kan inte italienska, men låten fick mig att googla efter Punk och Islam.

CCCP-Fedeli Alla Linea med låten Punk Islam

Det visar sig att det finns en hel schanger av punk med muslimska tendenser. Den kallas för Taqwacore efter inspirationen från Michael Muhammed Knights bok The Taqwacores (läs mer om den på islamologi.se). Det mest kända Taqwacore-bandet idag är The Kaminas som följer punkens devis om att provocera. Bland annat har de gjort låten "Rumi Was a Homo" som attackerar brooklyn Imamen Siraj Wahhaj som anklagades för homofobi.

The Kaminas - den första låten är den sämsta

En annan muslimsk punkrockare är Aki Nawaz, känd som Propa-ghandi i det amerikanska rapbandet Fun-Da-Mental. Nawaz uttryckte det klart när han sa att: "Islam för mig är mer punk än punken".

Spana gärna in det här fantastiska collaget över muslimska punkrockare. Mer om Taqwacore här, här och här. Glöm heller inte att lyssna på EAK:s låt "Ett fritt Palestina", en av de bästa pro-palestinska låtar som gjorts i Sverige.

Inga kommentarer: