2007-03-23

Malaysia, BBC, klättring

Den senaste veckan har jag bott på ett hotell med kabel-TV vilket gjort att jag inhämtat mina nyheter från BBC World, förutom det jag kunnat läsa om i de malaysiska tidningarna. Under veckan som gått har protesterna i Pakistan mot den väst-stödda militärdiktatorn Musharaff fortsatt och tilltagit i styrka. En lokal TV har intagits av pakistansk militär och de anställda misshandlades, vilket också hänt stora delar av oppositionen där hundratals människor också arresterats. Det har dock inte intresserat BBC World nämnvärt. Där har man i stället ägnat timmar av sin nyhetsrapportering åt hur pakistanska landslagets kricket-tränare mördats på Jamaica. När kricket kommer in i bilden står sig världspolitiken slätt.

En annan sak som engagerat BBC World mycket senaste tiden är fyraårsjubileet av Irak-kriget. Här har man gjort sin egen undersökning, tillsammans med ABC News, för att se vad irakierna tycker. Undersökningen är tydlig i sina resultat: 49% anser att säkerheten blir sämre där ockupationsstyrkorna finns, 60% att USA kontrollerar nationalförsamlingen, 78% är motståndare till ockupationsstyrkorna och majoriteten stödjer attacker mot dem. Denna undersökning innefattar inga av de 4 miljoner som fördrivits från sina hem, varav två miljoner lever i utlandet. Dessutom har man tvingats begränsa sig till de mer säkra områdena, annars kan vi vara säkra på att omdömena hade varit ännu värre.

I malaysiska tidningar går det däremot bra. Finfint skulle man kunna säga. Skolorna går bra och folk älskar att studera, man sluter utmärkta avtal med sina grannländer, premiärministern är en trevlig prick som kommer med många visdomsord, man ska inte vara dum mot polisen som gör sitt bästa för att hjälpa alla, naturen är vacker och bra för turister och ekonomin är självklart stark och växande. I Kuala Lumpur har man arresterat spindelmannen när han försökt klättra upp för Petronas tvillingtorn. Ja alltså inte superhjälten spindelmannen, utan den franska klättraren som gjort det till en sport att försöka bestiga alla världens högsta byggnader. Petronas tornen är bland världens högsta byggnader, 88 våningar eller 452 meter, men spindelmannen arresterades redan vid 60:e våningen och hann aldrig ända upp.

Det är inte bara spindelmannen som klättrar runt. Själv ska jag idag börja min bestigning av Mount Kinabalu, Malaysias högsta berg. Berget är 4 100 meter högt, dubbla Kebnekajse eller halva Mount Everest beroende på hur man vill se det. I går regnade det hela dagen så jag ser fram mot en trevlig klättringsväg i uppförsbacke och hällregn. Och inte kan jag se fram emot någon toddy när jag kommer fram heller, eftersom Malaysia är både dyrt och restriktivt på alkohol. Kanske är det bra eftersom jag måste börja nästa vandringspass redan klockan två på natten för att nå toppen till gryningen.

Annars börjar jag längta fram mot mitt besök i Brunei, där jag hoppas få skaka hand med den av Radio TUFF fredsprisnominerade Sultanen av Brunei. I nödfall får jag väl försöka hitta någon tjänsteman i stället som kan visa sig villig.

Inga kommentarer: