2007-05-14

Hong Kong, japanska katter, Falun Gong

Den senaste veckan har jag befunnit mig i Hong Kong. Här är det drygt 30 grader, men jag har klarat mig bra utan sololja då smoggen gör ett bättre arbete. Jag saknar lite de vinkande katter jag såg överallt i Japan. De fanns i olika modeller, de som vinkande med vänster hand för att locka till sig folk, med höger hand för att locka till sig pengar. Vita katter symboliserar renhet, svarta skyddar mot onda andar, röda mot sjukdomar, osv. I Hong Kong har jag bara sett guldkatter, vilka ska skänka rikedomar som vinkar med höger hand för att kalla till sig - rikedomar.

Och visst handlar mycket om pengar. Jag kan knappt ta ett steg utan att någon försöker sälja en kopierad Rolex-klocka till mig som de tycker skulle passa bra till mitt nit-armband och sex pistols t-shirt. Andra tycker jag ska prova på hälsosamma kinesiska kurer som fotmassage, märkliga sugproppar eller sticka in nålar i hela kroppen och halva befolkningen tycks bestå av indiska skräddare. Det blir ganska många skräddare eftersom det området jag befinner mig i, Kowloon, räknas som världens mest tätbefolkade plats, möjligtvis näst efter det av israelerna ockuperade Gaza.

Själv bor jag i ett av de hundratals höghus vars invånare skulle drömma om att få bo i ett av våra luxuösa miljonprogram. Märkliga sladdar och kablar löper härs och tvärs, i trapphuset finns kartongbäddar, ibland med invånare och hissarna är lika nyckfulla som underdimensionerande. Utanför är det tvärtom, gigantiska ljusskyltar, upplysta skyskrapor och ett sprakande energislöseri som skulle få en miljöpartist att falla i gråt. Inne i mitt rum sover jag på golvet i ett sexbäddsrum. Jag hade tur som bokade rum innan. Vandrarhemmet, liksom alla andra i hela Hong Kong är hopplöst överbokat. Just helgen kring 1:a maj är hela Kina ute och åker. På de proppfulla tågen är det omöjligt att nå toaletterna vilket gör att många stackare tvingas använda vuxenblöjor. Här i Hong Kong märks det också på den stora mängden japaner eftersom också deras stora semestervecka är nu.

På marknaderna är det inte bara Rolex och fashionabla handväskor som säljs, utan också Mao-T-shirts, Mao-klockor och Mao-affischer. Det är glad Mao, vis Mao och stolt Mao. När det gäller alla som dog under Maos tid i Kina har kineserna ett uttryck - han gjorde 70% rätt och 30% fel. Lite som George Bush alltså, fast tvärtom. De enda som tycks vara upprörda är Falun Gong-anhängarna som står överallt med plakat och affischer om hur den religiösa sekten förföljs i Kina. Lite som ilskna Jehovas vittnen visar de bilder på tortyr, tvångsmatningar och påtvingade aborter, allt som de anser sig bli utsatta för av den kinesiska polisen. Få stannar dock, vilket antagligen bidrar till deras bistra uppsyn.

Inga kommentarer: