2006-12-10

Los Angeles, jackaloper, stå-uppare

Den senaste tiden har jag befunnit mig i ockuperade Mexico, närmare bestämt i Los Angeles. De amerikanska tidningarna är som vanligt märkvärdiga. På min säng har jag två tidningar: The Onion som toppar med att delstaten Kansas har förbjudit den ogudaktiga evolutionen och att presidentens hund besökt Irak, samt Los Angeles Times som toppar med att ”En ny strategi” i Irak nog kan lösa alla problem samt en om hur kritikerna till den amerikanska FN-ambassadören Bolton ändå respekterade honom för hans kunskap och handfasthet. Jag vet fortfarande inte vilken tidning som är en satirtidskrift, eller om det möjligtvis är båda.

Hollywood Boulevard ser annars betydligt annorlunda ut jämfört med på TV. En sjaskig gata med stjärnor för personer man aldrig hört talas om, flankerad med souvenirbutiker som säljer billiga plastsaker och T-shirts med George Bush Jr och Sr med undertexten "Dum och dummare". Längs med gatan tigger de hemlösa pengar av turisterna och tidningar förkunnar var de bästa prostituerade finns. Däremellan ser man affärer för tatueringar, porrtidningar samt färgglada peruker och platåskor.

Scientologerna är också välrepresenterade. I närheten av mitt vandrarhem finns minst fyra scientologtillhåll, allt från juluppvisningar och museum till testcenter där man kan testa sin intelligens och personlighet. Själv var jag smart, nervös och kritisk och levde inte upp till min fulla potential. Det skulle dock ordna sig om jag bara köpte en bok de så passande råkade sälja.

På en av sängarna i mitt vandrarhem sover en amerikan. Ovanför sängen har han satt upp två amerikanska flaggor och i sin plånbok har han bibeln fotograferad på microfilm. Under sängen har han fyra stora väskor. Vi misstänker att de innehåller religiösa pamfletter, men har inte frågat.

Annars har jag varit på komikerklubb. Skämten var som vanligt: Vietnamesiskan skämtade om Vietnamkriget och om hur alla asiater tas som prostituerade, araben om hur han blir behandlad på flygplatser och juden försökte motivera ett krig mot Iran.

Los Angeles är annars en hopplös stad att besöka utan bil. Oändligt stor utan väldefinierat center har man tur om man hinner se två olika saker samma dag, trots att utmärkta allmänna kommunikationsmedel finns. Trots detta lyckades jag uppfylla ett av mina främsta skäl att besöka Los Angeles: Hitta en jackalop!

Trogna lyssnare kommer kanske ihåg jackalopen som ett skyggt djur, format till en korsning mellan hare och antilop, ibland också med fasanvingar. Jackalopen lever vanligtvis på prärien och kommer endast in till stan när den känner en stark längtan efter whisky. Den som inte tror på min beskrivning är välkommen att söka efter "jackalope" på Internet. I stadsdelen Burbank lyckades jag hitta en affär där en uppstoppad jackalop fanns till beskådan samt även ett huvud av en annan. Detta jackalophuvud är nu på väg i paket mot Sverige.

Inga kommentarer: